سنبله 08, 1401 18:29 Asia/Kabul
  • محققان: حشرات خوراکی، جایگزین پروتئین حیوانی هستند
    محققان: حشرات خوراکی، جایگزین پروتئین حیوانی هستند

محققان می گویند: حشرات یک منبع غذایی مغذی و سالم با مقادیر زیادی اسید‌های چرب، ویتامین، مواد معدنی، فیبر و پروتئین با کیفیت بالا هستند و می توانند جایگزین پروتئین حیوانی شوند.

به گزارش رادیو دری؛ گروهی از محققان کره‌ای در مطالعه اخیرشان کرم‌های خوراکی را با شکر پخته‌ و طعمی شبیه به گوشت ایجاد کرده‌اند که به گفته آنها می‌توان از آن‌ها در غذا‌های معمولی به عنوان یک منبع پروتئین اضافی خوشمزه استفاده کرد.

اکثر مردم لارو‌های سوسک مانند میل‌ورم‌ها (mealworms) را خزنده‌هایی مزاحم و چندش آور می‌دانند؛ با این حال، این حشرات خوراکی هستند و می‌توانند جایگزینی سالم برای منابع پروتئینی سنتی مانند گوشت باشند.

دکتر "این هی چو" (In Hee Cho) محقق اصلی این طرح علمی گفت: اخیرا، خوردن حشرات به دلیل افزایش هزینه پروتئین حیوانی و همچنین مسائل زیست محیطی مرتبط، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

این دانشمند کره ای افزود: بر اساس گزارش سازمان ملل، جمعیت انسانی جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۹.۷ میلیارد نفر و تا سال ۲۱۰۰ به نزدیک  ۱۱ میلیارد نفر خواهد رسید و اگر همه این افراد بخواهند از گوشت حیوانات به ویژه گاو، خوک و گوسفند تغذیه کنند به منابع غذایی، آب و زمین بیشتری نیاز خواهیم داشت.

این هی چو اضافه کرد: این در حالی است که حشرات یک منبع غذایی مغذی و سالم با مقادیر زیادی اسید‌های چرب، ویتامین، مواد معدنی، فیبر و پروتئین با کیفیت بالا هستند.

وی با اشاره به استقبال ضعیف مردم جهان از خوردن حشرات پیشنهاد داده است که برای ترغیب افراد بیشتر به خوردن منظم میل‌ورم‌ها، از روش  پنهان کردن حشرات به شکل چاشنی‌ها در داخل غذا‌ها و سایر محصولات آسان پز استفاده شود.

با این همه، خوردن حشرات در بسیاری از نقاط جهان مرسوم نیست و مردم تنها می‌دانند که باید حشرات را از اطراف خود دفع کنند.

هر چند برخی از شرکت‌ها سعی می‌کنند با فروش لاروهای سوک و میل ورم‌های کاملا پخته شده به عنوان تنقلات ترد و شور، نظر مردم را تغییر دهند، اما استقبال مصرف‌کنندگان تاکنون چندان گسترده نبوده است.

محققان امیدوارند که نتایج این مطالعه به توسعه تجاری طعم دهنده‌ها و چاشنی‌های گوشت مانند و خوش طعم کمک کند و صنایع غذایی را تشویق کند تا حشرات خوراکی را در محصولات خود بگنجانند.

تولید واکسن کرونا با استفاده از حشرات!

۸ علامت و نشانه شایع کمبود پروتئین در انسان

کلیدواژه