میزان 16, 1401 13:06 Asia/Kabul
  • کبد چرب را با گیاهان دارویی درمان کنید
    کبد چرب را با گیاهان دارویی درمان کنید

درمان کبدچرب با مصرف گیاهان دارویی در طب سنتی توصیه شده است، اما کدام گیاه دارویی برای درمان چربی کبد مناسب است؟

به گزارش رادیو دری؛ کبد یا همان جگر سلطان اندام‌های داخلی بدن است و لحظه‌ای بدون آن قادر به زندگی کردن نخواهیم بود. مبتلایان به کبد چرب باید از اصول خاصی در تهیه و طبخ مواد غذایی استفاده کنند و اگر مثل سابق به سبک غذا خوردن خود ادامه دهند، نه تنها درمان حاصل نمی‌شود که شرایط ممکن است هر روز بدتر و بدتر شود.

تعداد گیاهان دارویی مناسب برای درمان کبد چرب بسیار زیاد است که در اینجا رایج‌ترین آن برای درمان سنتی کبد چرب را معرفی می‌کنیم.

زردچوبه

مصرف زردچوبه به مبتلایان به کبد چرب و خونریزی‌های گوارشی، سرطان کولون و آلزایمر توصیه می‌شود. زردچوبه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است و توانایی بدن را برای هضم چربی‌ها بهبود می‌بخشد به طوری که از تجمع آن‌ها در کبد جلوگیری می‌کند.

خاکشیر

مصرف خاکشیر با آب ولرم و کمی ترنجبین، یک شربت مناسب برای درمان مزاج‌های خشک (صفرایی و سودایی) است و می‌تواند در درمان کبد چرب نیز موثر واقع شود.ترنجبین به خصوص در درمان سودا و بلغم تأثیر به سزایی دارد و این ترکیب، بهترین نرم‌کننده مزاج‌های خشک (صفرا و سودا) می‌باشد. یعنی رطوبت دهنده به بدن هستند.

لیموترش

نوشیدن یک لیوان آب مخلوط با عصاره لیموترش تازه در آغاز روز می‌تواند بهترین دارو برای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب باشد. از آنجا که لیمو سرشار از ویتامین C است و به عنوان یک آنتی اکسیدان نقش موثری در هضم و جذب مواد مفید در بدن دارد و قابلیت زیادی در پیشگیری و درمان کبد چرب دارد. مصرف لیمو کمک می‌کند تا آنزیم تولید کبدی به نام گلوتاتیون زیاد شود. گلوتاتیون (Glutathione) باعث خنثی کردن سموم می‌شود.

سرکه سیب

سرکه سیب طبیعی یکی از بهترین روش‌های گیاهی برای درمان کبد چرب است. سرکه سیب کمک می‌کند چربی انباشته شده در داخل و اطراف کبد از بین برود. همچنین سرکه سیب باعث کاهش وزن می‌شود. یک قاشق چای خوری سرکه سیب را در یک لیون آب گرم بریزید و در صورت تمایل به آن عسل اضافه کنید.قبل و بعد از غذا مصرف کنید این کار را برای چند ماه انجام دهید.

چای سبز

نوشیدن چای سبز یا استفاده از عصاره این گیاه دارویی تاثیر چشمگیری در پیشگیری از تجمع و رسوب چربی‌ها در اطراف کبد دارد، همچنین مصرف این گیاه به تسریع روند درمانی کبد چرب نیز کمک شایانی می‌کند. نوشیدن چای سبز به صورت مستمر می‌تواند مانع از ابتلا به سرطان کبد شود. همچنین مصرف چای سبز از انباشته شدن چربی در بدن جلوگیری می‌کند. 

روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ است. تحقیقات نشان داده است که روغن زیتون برای کاهش سطح آنزیم‌های کبدی و کنترل وزن مفید است.

سیر

بسیاری از سیر و یا پودر آن به عنوان طعم دهنده غذا استفاده می‌کنند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که سیر می‌تواند باعث کاهش وزن شود؛ بنابراین استفاده از مکمل پودر سیر توصیه می‌شود.

زنجبیل

افرادی که در طول هفته ۲ تا ۳ بار زنجبیل استفاده می‌کنند، باعث افزایش میزان متابولیسم و سوخت و ساز بدن و کاهش جذب چربی‌ها می‌شوند. شیوه‌های طبیعی درمان نوشیدن دمنوش زنجبیل در کنترل بیماری‌های کبد به ویژه کبدچرب موثر است. نوشیدن این دمنوش می‌تواند به کاهش جذب چربی در اطراف کبد کمک کرده و مانع از ابتلای افراد مستعد به این بیماری شود.

گیاه خارمریم

خارمریم ترکیبی به نام سیلی مارین دارد و می‌تواند در کاهش میزان جذب چربی به ویژه چربی بد (LDL)، تری گلیسیرید و کاهش جذب کلسترول موثر باشد. به همین دلیل بسیاری از درمانگران، این گیاه را از جمله موثرترین گیاهان دارویی برای درمان کبد چرب می‌شناسند و برای بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان، ایدز، هپاتیت و مسمویت‌های کبدی موثر تشخیص داده شده است.

رزماری

رزماری با طعم و عطرخوشی که دارد برای استفاده در غذا‌ها و یا کنار آن‌ها بسیار مفید است. این گیاه خاصیت ضد التهابی دارد و برای کاهش درد‌های مفصلی و یا کوفتگی‌ها از آن استفاده می‌شود.

سرکه انگبین

استفاده روزانه یک لیوان سرکه انگبین می‌تواند به درمان کبد چرب شما کمک کند. سرکه انگبین از ترکیب دو واحد عرق نعناع، یک واحد سرکه طبیعی و دو واحد عسل بدست می‌آید و با سکنجبین درست شده از شکر کاملا متفاوت می‌باشد.

عرق کاسنی

کاسنی با طبعی سرد، برای پاکسازی کبد از سموم مفید است و با دارا بودن خاصیت پروبیوتیکی، دستگاه گوارش را تنظیم می‌کند. خوردن روزانه ۷ برگ کاسنی و یا یک استکان عرق کاسنی برای داشتن کبدی سالم توصیه می‌شود.مخلوط عرق گیاهی شاه‌تره، خارشتر و کاسنی هم طبعی سرد وتر دارد و موجب کاهش کلسترول خون می‌شود و برای پاکسازی کبد و بدن از سموم و مواد زائد کمک شایانی می‌کند.نوشیدن یک تا ۲ لیوان از یکی از عرقیات شا‌تره، کاسنی و خارشتر یا ترکیبی از آن‌ها می‌تواند تاثیر زیادی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کبد به ویژه کبد چرب و سیروز کبدی داشته باشد و احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را به صفر برساند.

سخن پایانی

اگر اضافه وزن دارید، اگر کم تحرک هستید و احتمال ابتلا به کبدچرب را دور نمی‌بینید از مصرف غذا‌های فریز شده و یخ زده، ترشیجات، ماست پرچرب، سس، نمک زیاد، غذا‌های فست فود، شیرینی، سرخ کردنی‌ها مثل سیر داغ، پیاز داغ، چیپس، پفک، غذا‌های چرب و نوشابه‌های گازدار پرهیز کرده و به جای آن‌ها از میوه‌های تازه، سبزیجات مختلف به ویژه کاهو، خیار، هویج و غذا‌های سالم و طبیعی استفاده کنید. رعایت این رژیم در تمام دوره‌های سنی به پیشگیری از ابتلا به کبد چرب و دیگر بیماری‌های کبد کمک می‌کند.

اگر کبد چرب دارید مراقب ابتلا به این بیماری مغزی باشید

کشف هورمونی برای درمان بیماری کبد چرب

کلیدواژه