قوس 14, 1401 19:06 Asia/Kabul
  • چای خوردن هم اصول دارد
    چای خوردن هم اصول دارد

چای، نوشیدنی‌های محبوب و قدیمی خانواده‌های اصیل ایرانی است که نوشیدن آن قواعد خاص خودش را دارد.

به گزارش رادیو دری؛  بسیاری افراد از روی تنبلی یا عادت‌های اشتباه، چای دم کرده شب قبل را با فاصله زمانی دوباره داغ می کنند و همان را با عنوان «چای کهنه» می‌نوشند.

این در حالی است که مصرف چای کهنه باعث تولید مواد سمی در بدن می‌شود و عواقب جبران ناپذیری برای سلامتی به دنبال خواهد داشت.

ترشح اسیدمعده

یکی از عواقب جدی و جبران ناپذیر سلامت جسمانی بدن نوشیدن چای کهنه دم است که می‌تواند باعث تحریک ترشح اسید معده شود که عوارضی مانند زخم معده، رفلاکس و مشکلات گوارشی را به همراه دارد.

افزایش خستگی

نوشیدن چای رقیق و کهنه مانند آسپرین عمل کرده و باعث تولید سم در بدن می‌شود که می‌تواند باعث افزایش خستگی، سردرد، سرگیجه، کسالت و بد خوابی در افراد شود.

افزایش کلسترول خون

نوشیدن چای کهنه و دوباره دم کردن آن می‌تواند افزایش کلسترول خون و اختلال در سامانه گردش خون را به همراه داشته باشد.

دیابت

دیابت به معنای وجود قند اضافی در بدن است که گاهی اوقات با پرخاشگری، کسالت، بی حالی و ضعف سیستم ایمنی بدن همراه است و نوشیدن چای کهنه دم به راحتی باعث تشدید بیماری دیابت در بدن می‌شود.

برای مصرف صحیح چای بهتر است چای دم کردنی را جایگزین چای کیسه‌ای کنید و از چای حاوی عطر و بوی مصنوعی کمتر استفاده کنید.

حتما چای را بعد از ۱۰ دقیقه از دم کردن آن بنوشید، از مصرف چای کهنه دم در فلاکس و قوری پرهیز کنید و سعی کنید چای سبز را به عنوان خواص آنتی اکسیدانی بالا جایگزین چای سیاه کنید.

همچنین چای را بلافاصله بعد از غذا مصرف نکنید.

در صورت گذشتن یک تا دو ساعت پس از زمان دم کشیدن چای، اگر قصد نوشیدن آن را داشتید باید آن را صاف، تفاله چای را جدا و سپس مصرف کنید.

نوشیدن چای بیش از ۲۴ ساعت از زمان اولیه دم کشیدن آن باعث تولید سم در بدن شده و می‌تواند مسمومیت و سرطان زایی را افزایش دهد؛ بنابراین توصیه ما این است که از نگهداری چای در فلاکس به طور کلی خودداری کرده و برای نوشیدن چای در زمان‌های حساس مانند سفر و پیک نیک به جای ریختن چای در فلاکس، آب جوش در آن بریزید و به هنگام نیاز چای دم کنید.

چای خورها آلزایمر نمی گیرند!

از عوارض مصرف زیاد چای چه می دانید؟

کلیدواژه