حوت 24, 1401 19:00 Asia/Kabul
  • لباس‌هایتان را زیاد به خشکشویی نبرید؛ خطر در کمین است
    لباس‌هایتان را زیاد به خشکشویی نبرید؛ خطر در کمین است

دانشمندان هشدار دادند: ماده حلال "تری کلرو اتیلین" که سال هاست در خشکشویی‌ها برای رفع لکه‌ها استفاده می‌شود، ممکن است باعث سرطان و پارکینسون شود.

به گزارش رادیو دری؛ دانشمندان هشدار دادند: ماده حلال "تری کلرو اتیلین" که به صورت مخفف "تی سی ئی" (TCE) نامیده می‌شود و سال هاست در خشکشویی‌ها برای رفع لکه‌ها استفاده می‌شود، ممکن است  به افزایش شمار مبتلایان به سرطان و   بیماری پارکینسون منجر شود.

دکتر ری دورسی (Ray Dorsey) استاد دانشگاه روچستر در نیویورک که به ارتباط "تی سی ئی" با بیماری پارکینسون پرداخته است می‌گوید: بیش از یک قرن است که این ماده حلال، به آلایندگی هوایی که ما استفاده می‌کنیم و آبی که می‌نوشیم، منجر شده است.

حدود یک میلیون بیمار مبتلا به پارکینسون در آمریکا شناسایی شده اند و سالانه ۶۰ هزار بیمار جدید در این کشور افزوده می‌شوند.

بر اساس این گزارش، در صورت ورود ماده حلال "تری کلرو اتیلین" به آب‌های زیرزمینی، این ماده می‌تواند موجب بروز سرطان و نیز سقط جنین شود.

این ماده علاوه بر استفاده در خشکشویی ها، برای کافئین زدایی در قهوه و نیز چربی زدایی از فلزات، استفاده می‌شود.

به نوشته روزنامه دیلی میل، استفاده از "تری کلرو اتیلین" از دهه ۱۹۷۰ میلادی در تولید مواد غذایی و داروسازی ممنوع شده است، اما هنوز در وسایل مورد استفاده خانوارها، از جمله تولید دستمال‌های مرطوب، افشانه‌های خوشبوکننده، برطرف کننده‌های رنگ و لکه گیر‌ها به کار می‌رود.

 گزارش این پژوهش در نشریه بیماری پارکینسون (Journal of Parkinson's Disease) منتشر شده است.

در این پژوهش دانشمندانی از هلند، نیویورک، کالیفرنیا و آلاباما شرکت داشتند.

نشانه های بالینی پارکینسون عبارتند از: لرزش (در زمان استراحت)، کندی حرکت، سفتی و خشکی اندام ها.

  علاوه بر این‌ها علائم دیگر نیز وجود دارد که ممکن است در همه‌ی این افراد مشاهده نشود که از جمله‌  این علائم می‌توان مواردی همچون بی قراری در خواب و یا خستگی در طول روز، صدای یکنواخت و یا لکنت زبان، دشواری در بلع، مشکلات حافظه، گیجی یا زوال عقل، پوست چرب و یبوست را نام برد.

میوه‌ای تابستانی و خوشمزه، دشمن سرطان و بیماری‌های عصبی

جدیدترین روش بدون عارضه در درمان سرطان

کلیدواژه