جوزا 19, 1402 11:56 Asia/Kabul
  • این خوراکی منبع ویتامین‌های مختلف است
    این خوراکی منبع ویتامین‌های مختلف است

ذرت، یکی از غلات سرشار از ریزمغذی‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هاست که به محافظت از بدن در برابر بیماری‌های مختلف کمک می‌کند.

به گزارش رادیو دری، مقدار فراوان فیبر موجود در ذرت به حفظ تناسب اندام و بهبود عملکرد دستگاه گوارش بدن کمک می‌کند. ذرت را می‌توان به شکل‌‌های مختلف استفاده کرد و به این ترتیب از فواید آن بهره برد.

به فواید عادت به خوردن این ماده غذایی اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از:

پیشگیری از بیماری‌ها

ذرت، جزء خوراکی‌هایی است که ارتباط آن با کاهش خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی، سکته‌ مغزی، سرطان، دیابت نوع ۲ و چاقی ثابت شده ‌‌است. ذرت منبع غنی از پروتئین محسوب می‌شود اما چربی کمی دارد و برخلاف مقدار نشاسته بالا، شاخص گلیسمی آن پایین است و توصیه می‌شود بزرگسالان روزانه به اندازه نصف فنجان ذرت بخورند.

منبع ویتامین­ های مختلف

ذرت یکی از بهترین منابع ویتامین‌‌های گروهB است که مقدار این ویتامین‌ها ۲ تا ۳ برابر بیشتر از سبزیجات تازه است. این ویتامین‌ها نقش مهمی در متابولیسم سلول‌ها دارند. ذرت همچنین حاوی پتاسیم است که این ماده معدنی در تنظیم فشار خون و بهبود عملکرد قلب موثر است. ویتامینA یکی دیگر از ریزمغذی‌های موجود در ذرت است که علاوه بر پیشگیری از تحلیل شناختی، نقش محافظ برای سیستم ایمنی نیز دارد و در تشکیل مخاط مجاری تنفسی نیز موثر است. ذرت تنها غله‌ای است که کاروتنوئید دارد و این گروه از آنتی‌اکسیدان‌ها برای سلامت چشم مفید هستند و از بروز بیماری‌‌های مختلف از جمله آلزایمر پیشگیری می‌کنند.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

مزیت دیگر ذرت، مقدار فراوان فیبرهای حل‌نشدنی است. این فیبرها هضم نمی‌شوند و در سیستم جریان خون نیز قابل جذب نیستند؛ در نتیجه در سیستم گوارش باقی می‌‌مانند و دفع مواد زائد از بدن را تسهیل می‌کنند. بهبود عملکرد سیستم گوارش بر کاهش احتمال هموروئید و سرطان کولون موثر است. به علاوه فیبرهای موجود در ذرت با افزایش احساس سیری به کنترل وزن نیز کمک می‌کند.

 

منبع تامین انرژی

ذرت حاوی کربوهیدرات های پیچیده است که باعث تامین انرژی برای مدت طولانی در بدن می‌شوند. به همین‌‌ دلیل ذرت برای افرادی مانند ورزشکاران که نیاز به انرژی زیادی دارند، مفید است. افزودن پودر ذرت به انواع غذاها نیز می‌تواند در تامین انرژی مورد نیاز بدن موثر باشد و برای افرادی که تمایل به خوردن دانه‌های ذرت ندارند، پیشنهاد مناسبی است.

 

کلیدواژه