دلو 04, 1402 09:45 Asia/Kabul
  • تولید 2 داروی جدید درمان فشار خون بالا توسط محققان ایرانی
    تولید 2 داروی جدید درمان فشار خون بالا توسط محققان ایرانی

متخصصان یک شرکت داروسازی ایرانی موفق به تولید دو داروی جدید درمان فشار خون بالا شدند.

به گزارش رادیو دری، «رضا کریمی مستوفی» مدیر عامل یک مجموعه دانش‌بنیان، روز سه‌شنبه گفت: متخصصان ایرانی این مجموعه موفق شده‌اند داروی فشار خون تلمیک - اچ، نخستین تلمیسارتان/هیدروکلروتیازید در ایران را در اختیار بیماران قرار دهند.

این دارو که به صورت قرص‌های روکش دار تولید شده است، برای درمان فشارخون بالا استفاده می‌شود.

کریمی مستوفی با بیان اینکه حدود ۳۲ میلیون نفر در ایران دارای درجاتی از فشار خون بالا هستند، افزود: فشارخون بالا از مهم‌ترین علل زمینه ساز بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته قلبی، سکته مغزی و مرگ در اثر این بیماری‌ها است.

حوادث قلبی عروقی در ساعات اولیه صبح که تعادل بعضی از هورمون‌های موجود در بدن به هم می‌خورد، بیشتر از ساعات دیگر اتفاق می‌افتد.

به گفته مدیرعامل این مجموعه دانش‌بنیان ایرانی از مزیت‌های داروی تلمیسارتان/هیدروکلروتیازید، کنترل دائمی فشار خون به خصوص در زمان خواب شبانگاهی و ساعات آغازین صبح است و مصرف این دارو می‌تواند فشار خون بیمار را به مدت ۲۴ ساعت کنترل کند و عوارض فشار را کاهش دهد.

کریمی مستوفی همچنین گفت: یکی دیگر از داروهای جدید این شرکت که در نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی (سلامت بنیان) رونمایی شد، داروی ایربسال (ایربسارتان) است که به صورت قرص‌های روکش دار و خط دار ۳۰۰ میلی گرمی موجود است و برای درمان فشارخون بالا وهمچنین درمان نفروپاتی دیابتی استفاده می‌شود.

مدیرعامل مجموعه دانش‌بنیان ایرانی با اشاره به این که فشار خون بالا از مهمترین عوامل بیماری‌های قلبی عروقی و کلیوی است، افزود: عارضه فشار خون در بیماران دیابتی (دارای قند خون بالای کنترل نشده) می‌تواند باعث آسیب به عروق کلیه و سلول‌های آن شود.

رضا کریمی مستوفی در ادامه با اشاره به تولید نزدیک به ۴۰۰ محصول دارویی در ۱۵ حوزه درمانی این شرکت دانش‌بنیان ایرانی که طیف گسترده‌ای از داروهای بیماری‌های عمومی تا آنکولوژی و داروهای پرخطر را شامل می‌شود، گفت: این مجموعه دارویی در راستای کمک به توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان در حوزه سلامت اقدام به راه‌اندازی یک شتابدهنده کرده است.

کلیدواژه