اسد 03, 1403 12:36 Asia/Kabul
  • موفقیت محققان ایرانی در پیشگیری از نابینایی مبتلایان به عارضه ارثی شبکیه
    موفقیت محققان ایرانی در پیشگیری از نابینایی مبتلایان به عارضه ارثی شبکیه

محقق ایرانی از موفقیت محققان ایرانی در پیشگیری از نابینایی مبتلایان به عارضه ارثی شبکیه خبر دادند.

به گزارش رادیو دری، مریم حق‌شناس، محقق ارشد ایرانی این طرح با اشاره به اینکه کاربرد ژن درمانی در درمان بیماری‌های ژنتیکی و اکتسابی در سال‌های اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است، گفت: در حوزه چشم پزشکی، پتانسیل کاربرد ژن درمانی به دلیل مزایای متعدد چشم از جمله مهار موضعی پاسخ ایمنی، گسترده است.

مریم حق شناس افزود: در راستای ژن‌درمانی و پیشگیری از نابینایی مبتلایان به بیماری ارثی «رتینیت پیگمنتوزا»، موفق به ابداع وکتورهای ویروسی نوترکیب بهینه‌شده با قابلیت انتقال موثر و کمتر تهاجمی ژن با تزریق داخل زجاجیه شدند. 

این دانشجوی دکتری ژنتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری ایران اظهار داشت: رتینیت پیگمنتوزا، نوعی از انحطاط شبکیه و یکی از رایج‌ترین اشکال نابینایی ارثی است که شیوع آن حدود یک در دو هزار و ۵۰۰ تولد است، با دژنراسیون (فرسایش) پیشرونده شبکیه تشخیص داده می‌شود و منجربه نابینایی در شب و در نهایت نابینایی کامل می‌شود.

محقق ارشد ایرانی در ادامه گفت: شیوع بالا و این واقعیت که جوانان بیشترین گروه متاثر از این بیماری هستند، نه تنها بر سلامت عمومی، بلکه از دیدگاه اجتماعی و اقتصادی نیز تاثیر منفی دارد.

درمان نابینایی مادرزادی با ژن‌ درمانی

کلیدواژه