نوشیدن آب هم میتواند باعث زوال عقل شود
-
نوشیدن آب هم میتواند باعث زوال عقل شود
یک پژوهش جدید نشان میدهد که نیترات موجود در آب آشامیدنی میتواند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد، اما مردم نباید نوشیدن آب را متوقف کنند.
به گزارش رادیو دری، پژوهش جدید «دانشگاه ادیث کوان»(Edith Cowan University) در استرالیا و «موسسه تحقیقات سرطان دانمارک»(DCRI) نشان میدهد که نیترات موجود در رژیم غذایی ممکن است نقش مهمی در خطر ابتلا به زوال عقل داشته باشد.
پژوهشگران در یک آزمایش بزرگ روی بیش از ۵۴ هزار بزرگسال دانمارکی به مدت ۲۷ سال بررسی کردند که چگونه دریافت نیترات و نیتریت از منابع گوناگون با ابتلا به زوال عقل مرتبط است.
در این پژوهش، شرکتکنندگانی که در معرض نیترات موجود در آب آشامیدنی حتی در غلظتهای پایینتر از حد مجاز کنونی بودند، میزان بالاتری از زوال عقل را تجربه کردند.
حد مجاز کنونی نیترات در آبهای زیرزمینی و آب آشامیدنی در دانمارک و سراسر اتحادیه اروپا، ۵۰ میلیگرم در لیتر است و پژوهشگران دریافتند که خطر ابتلا به زوال عقل در افرادی که از آب حاوی نیترات تا پنج میلیگرم در لیتر استفاده می کنند، بیشتر است.
با وجود این یافتهها، پژوهشگران تأکید کردند که مردم نباید نوشیدن آب را متوقف کنند.
آنان می گویند: افزایش خطر در سطح فردی بسیار ناچیز است و نوشیدن آب برای سلامتی بسیار بهتر از نوشیدنیهای شیرین مانند آبمیوهها و نوشابههاست.
این پژوهشگران تصریح کرده اند که سازمانهای نظارتی باید محدودیتهای کنونی را دوباره بررسی کنند و درک بهتری از چگونگی تأثیر مصرف نیترات بر سلامت مغز داشته باشند.
یافتههای این پژوهش همچنین تضاد قابل توجهی را نشان داد.
در حالی که افزایش دریافت نیترات از سبزیجات خطری کمتر برای زوال عقل به همراه داشت، افزایش دریافت نیترات و نیتریت از محصولات حیوانی، گوشتهای فرآوریشده و آب آشامیدنی با خطر بالاتر ابتلا به زوال عقل مرتبط بود.
زوال عقل تحت تأثیر ترکیبی از عوامل ژنتیکی و سبک زندگی قرار دارد، اما پژوهشگران میگویند رژیم غذایی ممکن است بخش مهم دیگری از این جورچین باشد.
پژوهشگران معتقدند که ترکیب نیترات، ویتامینها و آنتیاکسیدانهایی که به طور طبیعی در سبزیجات یافت میشوند، ممکن است به سلامت مغز کمک کنند.
این در حالی است که غذاهای حیوانی، این ترکیبات محافظتی را ارائه نمیکنند و ممکن است تشکیل مواد بالقوه مضر را افزایش دهند.