میزان 29, 1396 16:35 Asia/Kabul

دومین سمپوزیم ارتوپدی با موضوع روش‌های درمان زخمی شدگان رویدادهای انفجار و اصابت گلوله در ولایت هرات بر گزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، در این مراسم که به منظور آمادگی‌ها برای برگزاری نشست «سارک» و حضور متخصصان جراحی استخوان در این نشست راه اندازی شده بود، بر ایجاد مراکز اورژانسی برای کمک به مجروحان رویدادهای تروریستی، انفجاری و اصابت گلوله تاکید شد.

شماری از پزشکان و متخصصان جراحی استخوان که از سراسر افغانستان به منظور اشتراک در این سمپوزیم به هرات آمده اند، دستاوردهای یکساله‌ی شان را در خصوص مداوای بیماریهای استخوان برای حاضرین ارائه کردند.

«ایمل وردک» رییس انجمن پزشکان و متخصصان ارتوپدی جنوب آسیا گفت: این نشست علمی به خاطر آمادگی‌ها برای حضور در اجلاس «سارک» که قرار است در سپتامبر ۲۰۱۸ میلادی  در پایتخت افغانستان با موضوع روش‌های درمان بیماری های  ناشی از انفجارها در کابل برگزار شود، صورت گرفته‌است.

از جانب دیگر عبدالحکیم تمنا رییس صحت عامه‌ی ولایت هرات برپایی این نشست‌ها را برای رشد علم و پیش‌رفت علوم طبی در کشور مهم و ارزشمند توصیف کرده، تاکیدکرد: این سمپوزیم که با حضور متخصصان ارتوپدی کشور برگزار شده زمینه ساز ارتقای ظرفیت‌های علمی و پزشکی متخصصان هرات و کشور خواهد بود.

با این حال شماری از پزشکان و متخصصان جراحی استخوان در ولایت هرات ضمن خرسندی از برگزاری چنین نشستی که میتوان از آن برای افزایش معلومات پزشکی استفاده کرد، خاطرنشان کردند: تبادل تجربیات و هم چنان ارائه‌ی تحقیق و کاوش‌های انجام شده پیرامون آخرین متدهای درمانی استخوان برای جراحان هرات مفید و ارزشمند است.

سید محفوظ واحدی متخصص و جراح استخوان در هرات با اشاره بر اینکه از این سمپوزیم موضوعات جالب و مفیدی را به دست آورده تاکید کرد: در اجلاس بعدی که قرار است بر گزار شود پژوهشگران کشورهای همسایه و جهان نیز اشتراک کنند تا با تبادل تجربیات بر غنامندی این اجلاس افزوده شود.

احمد فیصل پزشک معالج امراض ارتوپیدی در ولایت هرات نیز از سایر پزشکان جوان خواست تا با حضور در چنین گفتمان‌هایی از روش‌های جدید درمانی در جهان بیشتر از قبل آگاه شوند.

این سمپوزیم در حالی در ولایت هرات در غرب افغانستان برگزار می‌شود که اخیرا و در پی حملات تروریستی و نبردهای سنگین مخالفان مسلح دولت با سربازان امنیتی آمار مجروحان جنگی افزایش چشمگیری داشته‌است.

به همین منظور پزشکان ارتوپدی و جراحان استخوان در افغانستان قصد دارند تا سال آینده نشست «سارک» را با حضور متخصصان و پزشکان جنوب‌شرق آسیا با محوریت درمان مجروجان جنگی در کابل برگزار کنند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.
 

 

 

کلیدواژه