عقرب 27, 1396 14:02 Asia/Kabul
  • شیوع سرطان سینه در ولایت هرات

شیوع بیماری سرطان سینه «پستان» در ولایت هرات، بانوان این ولایت را بیشتر از هر زمان دیگری نگران کرده و از مسئولان صحت عامه میخواهند در این زمینه تدابیر پیش‌گیرانه را برای مردم آموزش بدهند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری ، پزشکان در بخش محافظت از سرطان سینه در بیمارستان هرات گفته‌اند: در ۳ سال اخیر بیش از ۹۰ خانم که مبتلا به این بیماری بوده‌اند تشخیص و مورد مداوا قرار گرفتند.

این پزشکان با ابراز نگرانی از افزایش بانوان مصاب به سرطان پستان، تاکید کردند: در ۶ ماه نخست سال جاری خورشیدی در حدود ۵۰ خانم مبتلا به این بیماری تشخیص شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل چندین برابر بوده‌است.

فرزانه رسولی پزشک بانوان در هرات این رقم را نگران کننده دانسته و گفت: احتمال قوی وجود دارد که از هر ۹ خانم در ولایت هرات یکی از آنان مبتلا به سرطان پستان باشد.

پزشکان پس از ملاحظۀ رو به رشد رقم مبتلایان به این بیماری عوامل آن را وراثتی و ژنتیکی، مصاب بودن اقوام درجه یک به سرطان، عوامل هورمونی، ازدواج دیرهنگام و بارداری در سنین بالاتر از ۳۵ سال، ازدواج زودهنگام، عوامل غذایی و استفاده از الکل را زمینه ساز سرطان پستان می‌دانند.

کریمه ناصری، پزشک متخصص در هرات به برخی از حالاتی تاکید دارد که اگر خانم‌ها آن را مشاهده کردند باید حتما به پزشک مراجعه کنند.

این پزشک بانوان با اشاره بر اینکه به گونۀ معمول خانم‌های بالای ۵۰ سال در خطر ابتلا به سرطان پستان هستند، تصریح کرد: در قدم اول این خود بانوان هستند که باید از تغییرات احتمالی ظاهر، رنگ و ترشحات پستان خودشان را آگاه کنند و در صورت مشاهدۀ حالت غیرمعمول به پزشک معالج مراجعه کنند.

سرطان پستان یکی از امراض خطرناکی است که درچند سال اخیر در بین بانوان شایع شده‌است.

کارشناسان صحی در ولایت هرات توصیه می‌کنند، باید بانوان در سنین نوجوانی معاینات لازم را در این بخش انجام دهند و در صورت مشاهدۀ علایم این بیماری به درمان آن بپردازند.