دستاورد محققان ایرانی؛ جداسازی سلول های سرطانی از خون با فناوری نانو
(last modified 1397-03-23T06:58:38+00:00 )
جوزا 23, 1397 11:28 Asia/Kabul
  • دستاورد محققان ایرانی؛ جداسازی سلول های سرطانی از خون با فناوری نانو

 پژوهشگران دانشگاه های علوم پزشکی تهران و رازی کرمانشاه (غرب ایران) موفق به طراحی نانوموتوری شدند که قادر است سلول‌های سرطان خون (لوسمی) را از نمونه‌ خون جدا کند.

به گزارش رادیو دری ، «محمود عموزاده تبریزی » پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره اهداف دنبال شده در این طرح ،گفت: در این کار پژوهشی تلاش شده است تا با به‌کارگیری موادی ارزان قیمت، نانوموتوری ساخته شود که بتوان از آن به‌منظور جداسازی سلول سرطان HL-60 استفاده کرد.

پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی تهران، در تشریح مواد به‌کار رفته در ساخت این نانو موتور، افزود: در ساخت این نانوموتور از نانو صفحات اکسید منگنز، به همراه پلی اتیلن ایمین، نانوذرات نیکل و طلا استفاده شده‌است.

جداسازی و اندازه‌گیری گونه‌های بیولوژیکی، از جمله سلول‌های سرطانی از نمونه‌های انسانی به کمک روش‌هایی نظیر «فلورسانس»، از پرهزینه‌ترین مراحل تشخیص و درمان بیماری است و با توجه به هزینه بالای این فرایند، ارائه‌ روشی جایگزین به منظور کاهش هزینه‌ مراحل درمانی ضروری است.

در سال 2016 حدود 25 هزار نفر در سراسر دنیا، جان خود را بر اثر بیماری سرطان خون از دست دادند.

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی هزینه‌ اولیه درمان بیماران «لوسمی» (سرطان خون) برای هر نفر حدود 36000 دلار برآورد شده‌است. 

کلیدواژه