سرطان 28, 1397 09:51 Asia/Kabul
  • بیماری های رایج در کودکان، فصل تابستان را جدی بگیرید

خارش پوست و یا عرق سوز شدن پوست بیماری شایعی بین کودکان در طول فصل تابستونه.

تابستون معمولا زمان و موقعیتی عالی برای کودکان هست چون که تمام وقت اونها آزاده و میتونن به راحتی و با شادی زیاد در فضاهای باز و پارک ها به بازی و تفریح بپردازن. اما موضوع ناخوشایندی که در مورد این فصل وجود داره، اینه که متاسفانه تابستون هم به نوبه خودش طیف وسیعی از بیماری‌های ناخوشایند رو با خودش به همراه داره. مهمه شما به عنوان والدین کودک، همه اقدامات احتیاطی لازم رو انجام بدین تا کوچولوی دوست داشتنی شما بیمار نشه و سلامتی و همچنین فرصت مناسب برای تفریح و بازی کردن رو از دست نده. ما در این مطلب قصد داریم که برخی از بیماری‌های شایع در فصل تابستان که ممکنه کودک شما دچار اونها بشه رو به شما معرفی می کنیم.

 

1. گرمازدگی

گرمازدگی در فصل تابستان و در میان کودکان و نوزادان بسیار شایعه. وقتی دمای بدن کودک افزایش پیدا کنه، باعث شکل گیری علائمی مثل سردرد، خستگی، تهوع، سرخی پوست، سرگیجه و ادرار کمتر خواهد شد. برای جلوگیری از گرمازدگی می تونین به راحتی با نوشاندن آب و مایعات مختلف به کودکتون مطمئن بشین که آب بدن کودک تامین میشه و در نتیجه از گرمازدگی جلوگیری میشه.

 

2. اگزما یا عرق سوز شدن

خارش پوست و یا عرق سوز شدن پوست بیماری شایع دیگه ای بین کودکان در طول فصل تابستونه. به خاطر گرما، پوست در برخی از قسمت‌های بدن به خارش میفته. علاوه بر این، عرق کردن باعث بدتر شدن این وضعیت میشه. این مشکل ممکنه که خودش رو به صورت جوش های کوچک روی گردن، صورت، زیر بغل و بدن کودک نشون بده. لباس کودکان باید گشاد و شل مانند باشه تا کودک اذیت نشه و همچنین با حموم کردن کودکتون می تونین سلامتی فرزندتون رو تامین کنین.

 

3. بیماری آبله مرغان

یه بیماری شایع دیگه در میان نوزادان که در فصل تابستان بیشتر رخ میده، آبله مرغان هست. این ویروس در زمانی که آب و هوا گرم بشه بسیار فعال میشه و توسط هوا پخش میشه. علائم این بیماری، زخم‌های دردناک بر روی تمام بدن، گلو درد، سردرد و تب هست. بدن کودک حداقل یک هفته طول میکشه تا بهبود پیدا کنه و توصیه میشه که بیمار به صورت ایزوله نگه داری بشه. واکسن و داروهایی برای درمان این بیماری وجود داره اما توصیه میشه که اگه کسی دچار این بیماری بشه، برای مدتی از اعضای خانواده جدا زندگی کنه.

 

4. بیماری سرخک

سرخک عموما در طول فصل تابستان و در میان کودکان مستعد و حساس به وجود میاد. این بیماری توسط یه ویروس ایجاد میشه و از طریق هوا و یا تماس فیزیکی از فردی به فرد دیگه منتقل میشه. علائم این بیماری عبارتند از: به وجود اومدن جوش یا دونه هایی روی پوست، تب، سرفه، آب ریزش بینی، گلو درد، و مشکل در بلعیدن غذا و مایعات. افراد مبتلا اغلب اشتهای خودشون رو هم از دست میدن. توصیه میشه که واکسن MMR رو به کودک ترزیق کنین تا از ابتلا به این بیماری جلوگیری بشه.

 

5. بیماری یرقان

یرقان به عنوان هپاتیت نوع آ هم شناخته میشه و یه بیماری آب آورد محسوب میشه که به خاطر خوردن غذا و یا آب آلوده به وجود میاد. ویروس هپاتیت کبد رو آلوده میکنه و منجر به بروز طیفی از علائم و مشکلات میشه. این نشونه‌ها عبارتند از زرد شدن پوست و چشم‌ها، مدفوع با رنگ روشن، ضعف، از دست دادن اشتها و خارش پوست. واکسن هپاتیت نوع آ در داروخانه ها موجوده. همچنین توصیه میشه که غذاها رو سالم نگه داری کنین و از آب جوشیده یا تصفیه شده برای مصرف استفاده کنین.