کاهش چربی موضعی با ورزش امکان پذیر است؟
(last modified Tue, 19 Feb 2019 13:45:51 GMT )
دلو 30, 1397 18:15 Asia/Kabul
  • کاهش چربی موضعی با ورزش امکان پذیر است؟

کاهش چربی یا چربی سوزی موضعی نوعی سبک ورزش است که برای کاهش چربی مناطقی خاص از بدن استفاده می شود طرفداران خاص خودش را دارد.

تقریبا همه می خواهند بخش هایی خاص از بدن خود را تغییر دهند. کمر، ران ها، باسن و بازوها معمولا مناطقی هستند که افراد تمایل دارند چربی اضافه ذخیره شده در آن ها را بسوزانند. دستیابی به این تغییرات از طریق ورزش و رژیم غذایی زمان و تلاشی طولانی را طلب می کند و راه حلی سریع برای آن وجود ندارد.

از دست دادن چربی هدفمند که به اصطلاح کاهش چربی موضعی هم شناخته می شود نوعی ورزش است که برای کاهش چربی مناطقی خاص از بدن استفاده می شود. با این حال این روش بسیار بحث برانگیز است.

کاهش چربی موضعی چیست؟
فرضیه کاهش چربی موضعی مدت زمانی است که در دنیای سلامت و تناسب اندام رو به رشد است با این حال شواهد زیادی برای حمایت از آن وجود ندارد.

کاهش چربی موضعی نوعی ورزش هدفمند است که برای سوزاندن چربی در مناطق خاصی از بدن در نظر گرفته شده است.

یک مثال برای کاهش وزن موضعی، تمرینات عضلات سه سر برای خلاص شدن از تجمع چربی در بازو ها است.

فرضیه هدف قرار دادن بخش هایی خاص از بدن محبوبیت خاصی دارد و باعث می شود افراد به جای کار کردن روی تمام بدن فقط روی بخشی خاص از آن تمرکز کنند.

چربی سوزی با استفاده از این روش به خصوص برای افرادی که در گذشته به سختی کاهش وزن داشته اند یا نتیجه ای از سایر روش ها بدست نیاورده اند، ممکن است مفید باشد.

چرا برخی افراد می خواهند در بخش هایی خاص از بدن کاهش چربی داشته باشند
دلایل بیشماری برای کاهش وزن وجود دارد، از جمله بهبود سلامت و کاهش خطر بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری های قلبی.

افزایش وزن برخی افراد به صورت متناسب در تمام بدن است در حالی که دیگران در بخش هایی خاص از بدن مثل باسن، ران ها یا شکم دچار افزایش وزن می شوند.

جنس، سن، ژنتیک و شیوه زندگی در افزایش وزن و انباشت چربی در مناطق مختلف بدن نقش دارند.

به عنوان مثال، زنان دارای درصد چربی بالاتری نسبت به مردان هستند که معمولا این چربی در ران ها و باسنشان دخیره می شود به خصوص در طول دوران فرزند آوری.

با این حال در دوران پیش از یائسگی و یائسگی تغییرات هورمونی سبب می شود که تجمع چربی به ناحیه شکمشان منتقل شود.

از سوی دیگر احتمال تجمع چربی در قسمت میانه بدن مردان در تمام طول عمرشان بیشتر است.

افزایش وزن می تواند بسیار ناخوشایند باشد و باعث شود که بسیاری از افراد به دنبال گزینه های ساده تر از رژیم گرفتن و افزایش فعالیتشان باشند. کاهش چربی موضعی به عنوان یک راه سریع کاهش چربی در مناطق دلخواه ترویج می شود. در این روش باور بر این است که کارکردن عضلات در مناطق مشکل دار بهترین روش برای سوزاندن چربی آن قسمت است. با این حال کاهش چربی به این روش کارساز نیست و شواهد علمی کمی برای پشتیبانی از این ادعا وجود دارد.

کاهش چربی موضعی امکان پذیر است؟
گرچه هدف قرار دادن کاهش چربی مناطقی خاص از بدن ایده آل است، فرضیه کاهش چربی موضعی در مطالعات علمی اثبات نشده.

بدن چگونه چربی از دست می دهد
برای درک این که چرا کاهش چربی موضعی نمی تواند موثر باشد باید بدانید بدن چگونه چربی ها را می سوزاند.

چربی در سلول های شما به صورت تری گلیسرید  ذخیره شده تا بدن بتواند به عنوان منبع انرژی از آن ها استفاده کند. تری گلیسرید قبل از این که به عنوان انرژی سوزانده شود باید به بخش های کوچکتری به نام اسید های چرب آزاد  و گلیسرول glycerol تجزیه شود تا بتواند وارد جریان خون شود.

در طی ورزش اسیدهای چرب آزاد و گلیسرول به عنوان سوختی که از تمام قسمت های بدن ( و نه فقط بخشی که در حال انجام ورزش است )  آزاد شده مورد استفاده قرار می گیرند. 

گذشته از نحوه سوزاندن چربی در بدن، مطالعات زیادی نشان داده اند که کاهش چربی موضعی بی اثر است.

به عنوان مثال یک مطالعه روی 24 نفر انجام شد که به مدت 6 هفته فقط تمرینات ورزشی روی شکم را به صورت کامل انجام می دادند ولی در پایان مطالعه کاهش وزنی در چربی شکمی آن ها مشاهده نشد.

مطالعه ای دیگر که روی 40 زن چاق و دارای اضافه وزن به مدت 12 هفته انجام شد، نشان داد که هیچ تفاوتی بین کاهش چربی شکم در اثر انجام تمرینات مقاومتی روی شکم در مقایسه با رژیم گرفتن بدون انجام ورزش، وجود ندارد.

یک مطالعه با تمرکز روی اثربخشی تمرینات مقاومتی بالاتنه هم به نتایج مشابهی رسید. این مطالعه 12 هفته ای روی 104 شرکت کننده که برنامه تمرینی بالاتنه را به صورت کامل انجام دادند تغییر قابل توجهی در کاهش چربی بازوها مشاهده نکردند. محققان متوجه شدند با وجود کاهش چربی نسبی بعد از اتمام مطالعه این کاهش چربی در تمام بدن بوده است نه روی بازوها که در این دو هفته هدف اصلی تمرینات بوده اند.

با این حال تعداد کمی مطالعه بوده اند که نتایج متناقضی داشتند.

یک مطالعه که روی 10 نفر انجام شد، نشان داد کاهش چربی در مناطق نزدیک به ماهیچه هایی که تحت انقباض قرار می گرفته اند، بیشتر بوده است.

مطالعه ای دیگر که اخیرا روی 16 زن انجام شد نشان داد که تمرینات مقاومتی موضعی بعد از نیم ساعت دوچرخه سواری چربی سوزی در مناطق خاصی از بدن را افزایش می دهد.

کلیدواژه