میزان 13, 1399 10:44 Asia/Kabul

با گذشت سه هفته ی از آغاز اولین دور مذاکرات مستقیم میان دولت افغانستان و گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر ، درخواست دولت و مردم افغانستان ، کشورهای منطقه و جامعه ی جهانی مبنی بر پذیرش آتش بس توسط طالبان همچنان با پاسخ منفی روبرو است .

به گزارش خبرنگار رادیو دری، آن گونه که مسوولان در وزارت امور داخله ی افغانستان می گویند ، بیش از یک صد تن در دو هفته ی گذشته قربانی حملات و بمب گذاری های طالبان شده اند که این امر نشان دهنده ی بی توجهی این گروه به درخواست های مکرر مبنی بر توقف کشتار غیر نظامیان می باشد .

طارق آرین سخنگوی وزارت  امور داخله ی افغانستان می گوید ، نیروهای مسلح دولتی نیز حملات  کوبنده ای را بر مواضع طالبان راه اندازی کرده اند .

در تازه ترین مورد ، دو انفجار سنگین در شرق و جنوب افغانستان جان بیش از 60 تن راگرفت و حدود یک صد تن دیگر را زخمی کرد . به گفته ی مسوولان در جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار ، در رویداد نخست ، مهاجمان مسلح ، دروازه ی ورودی ولسوالی غنی خیل این ولایت را با حمله ی موتر بمب هدف قرار دادند که در آن چهل تن به شمول نظامیان و غیر نظامیان کشته و بیش از شصت تن دیگر زخمی شدند .

حدود هفت ساعت پس از حمله ی موتر بمب در شرق  افغانستان ، یک مهاجم دیگر با استفاده از یک موتر نظامی نوع هاموی انفجاری دیگر را در ولسوالی میوند قندهار در جنوب افغانستان رقم زد .به گفته ی فواد امان ، سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان ، این انفجار در نزدیکی یک پایگاه ارتش در ولسوالی میوند قندهار رخ داده که به گفته ی وی فرد حمله کننده پیش از رسیدن به این پایگاه شناسایی و مورد هدف قرار گرفته است .

افزایش خشونت ها همزمان با گفتگوهای صلح میان نمایندگان دولت افغانستان و طالبان در قطر ،گروه های مختلف سیاسی – اجتماعی را نیز با نگرانی فزاینده روبرو کرده است .

محمد سردار سیغانی تحلیل گر مسایل سیاسی با نگاهی منتقدانه نسبت به عملکرد طالبان ، این گروه را متهم به قضاوت جانبدارانه در خصوص مسایل مرتبط با صلح و آتش می کند.به گفته ی وی یگانه راه برون رفت از چهاردهه  جنگ و نابسامانی در افغانستان ، تفاهم دو طرف اصلی و تکیه بر منافع ملی افغانستان است .

افزون براین که طالبان مسلح ، تا کنون به درخواست های جهانی برای آتش بس پاسخ رد داده اند ، مذاکره کننده گان این گروه در قطر بر مسایل دیگری نیز پافشاری می کنند که از دید تیم مذاکره کننده ی دولت افغانستان قابل پذیرش نبوده و به معنی آب در هاون کوبیدن است .

مبنا قرار دادن فقه حنفی و توفقنامه ی صلح امریکا – طالبان برای مذاکرات صلح میان دولت و طالبان دو درخواست عمده ی طالبان است که جدای از مخالفت دولت افغانستان با آن ، مردم این کشور نیز ان را نگاهی تمامیت خواهانه از سوی طالبان می دانند .

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش عالمی:

 
 
 
Attachments area
 
 
 

 

 

کلیدواژه