در شرایط موجود افغانستان اجرای طرح هفت مرحله ای صلح اشرف غنی دشوار است
(last modified 1398-08-11T13:25:53+00:00 )
عقرب 11, 1398 17:55 Asia/Kabul

با توجه به شرایط موجود افغانستان اجرای طرح هفت مرحله ای صلح که محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور تدوین کرده کار دشواری است

کارشناس سیاسی افغان گفت: با توجه به شرایط موجود افغانستان اجرای طرح هفت مرحله ای صلح که محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور تدوین کرده کار دشواری است.

سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: سال هاست که برای مذاکرات صلح با طالبان تلاش می شود اما تاکنون این گروه حتی نپذیرفته که رو در رو با حکومت افغانستان مذاکره کند، و مذاکره بصورت بین افغانی و در داخل جغرافیای افغانستان انجام شود بنابراین در چنین شرایطی رسیدن به مراحلی که در طرح صلح آقای غنی آمده دشوار به نظر می رسد.

وی افزود: مساله صلح افغانستان پیچیدگی های خاص خود را دارد، منافع بسیاری از کشورها با صلح و جنگ افغانستان گره خورده و نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هم هنوز مشخص نیست و ممکن است مساله تشکیل یک دولت موقت مطرح شود بنابراین طرح صلح آقای غنی زمینه اجرا ندارد.

به گفته این کارشناس سیاسی بهتر است طرف های مختلف در افغانستان به یک اجماع بین افغانی دست پیدا کنند و احزاب، گروه ها، سیاستمداران و حکومت این کشور یکصدا به حامیان مخالفان مسلح دولت افغانستان گوشزد کنند که مساله صلح این کشور باید بصورت بین افغانی حل و فصل شود.

مظفری اظهار کرد: تاکنون مذاکرات فقط بین طالبان و امریکایی ها صورت گرفته و مشخص نیست که چه اهداف و برنامه هایی دارند، طرف های افغان در یک موضع گیری واحد باید ابتدا با حامیان مخالفان مسلح گفت و گو کنند و کشورهای دیگر هم باید متقاعد شوند که گفت و گوهای صلح بین طالبان و یک هیات متشکل از طرف های مطرح در افغانستان صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه لازمه نشست ها و مذاکرات صلح رعایت آتش بس است که پس از آن باید مذاکرات بصورت بین افغانی انجام و اهداف، برنامه ها و خواسته ها در قالب آن مشخص شود عنوان کرد: مذاکرات هم در درجه اول بهتر است که در جغرافیای افغانستان انجام شود و اگر امکان آن نباشد در دیگر کشورهای منطقه نیز می توان این مذاکرات را برگزار کرد.

 

کلیدواژه