قوس 05, 1398 11:51 Asia/Kabul
  • تاکید ایران بر نابودی کامل همه سلاح های اتمی

"موضع اصولی و همیشگی جمهوری اسلامی ایران، حذف کامل همه انواع سلاح‌های هسته‌ای و حمایت از اهداف پیمان "منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای" است."

«کاظم غریب‌آبادی» سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی مستقر در وین روزدوشنبه ،درسی‌وپنجمین نشست کمیسیون مقدماتی پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای با تاکید بر این موضع جمهوری اسلامی ایران، افزود: تحقق کامل اهداف پیمان "منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای" در گرو تعهد کشورهای دارای سلاح هسته‌ای به مفاد آن است.

معاهده منع جامع آزمایش های هسته ای در 10 سپتامبر 1996 طی قطعنامه ای در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

"کریستوفر اشلی فورد" رئیس بخش امنیت بین الملل و عدم اشاعه "اندیشکده هادسن" معتقد است:  بسیاری از جنبه های چالش برانگیز دنیای هسته ای امروز ناشی از نوسازی سلاح های اتمی و تجدید رقابت بین قدرت بزرگ در مسایل هسته ای است. از اینروست که برای تحقق اهداف این معاهده و همچنین معاهده منع تولید و گسترش سلاح های هسته ای ، تمامی امضا کنندگان باید به این معاهدات پایبند باشند.

در ماده 6 معاهده ان پی تی، الزامات قانونی و اقداماتی که دولت ها باید در زمینه خلع سلاح هسته ای متعهد شوند؛ بیان شده است. در ماده هشتم این معاهده تصریح شده است که هر پنج سال، عملکرد این پیمان به منظور اطمینان از اینکه اهداف مقدمه و مفاد معاهده به اجرا در می آید، بررسی شود. براین اساس در کنفرانس های بررسی این معاهده، در سال 2000 یک سند اساسی شامل گام های عملی برای اجرای ماده 6 معاهده خلع سلاح هسته ای برداشته شد،اما با وجود این تصمیمات ، کنفرانس های بازنگری تاسال  2015 موفق  به دستیابی به توافق در مورد هیچ یک از اسناد اصلی نشدند.

معاهده ان پی تی؛ حقوق تمامی کشورهای عضو را از جمله در تحقیق، تولید و استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز بدون تبعیض و مطابق با تعهدات در خصوص فعالیت های هسته ای تضمین کرده است؛ اما اجرای این معاهده همچنان با تبعیض ها و موانع  زیادی مواجه است. امریکا به عنوان یکی از بزرگترین صاحبان زرادخانه های اتمی جهان و نیز بعنوان حامی اصلی رژیم صهیونیستی که صدها بمب اتم خارج از نظارت نهادهای ذیربط بین المللی در اختیار دارد، در سال 1945، تنها مورد استفاده از بمب اتمی علیه اهداف انسانی را در طول تاریخ تجربه کرد و با فرود آوردن این سلاح های مرگبار بر سر انسان های بی گناه در شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن، صدها هزار نفر را به گام مرگ فرستاد و آثار مخرب فراوان زیست محیطی برجا گذاشت.

«حسن جونی» استاد حقوق بین الملل، حمله اتمی آمریکا به هیروشیما را بزرگترین جنایت علیه بشریت در تاریخ دانسته و می گوید: وجدان و حافظه انسانی هرگز نمی تواند تصاویر ویرانی ها و کشتار و سوختن مردم به ویژه زنان و کودکان بی گناه هیروشیما و ناکازاکی را از یاد ببرد. به عقیده کارشناسان، سلاح های هسته ای آمریکا بزرگترین بازدارنده در اجرای معاهدات هسته ای  است.

بولتن دانشمندان اتمی، در گزارشی  در باره تعداد بمب های اتمی آمریکا می نویسد:

آمریکا حدود 3800 کلاهک هسته ای دارد که 1750 آنها بر روی موشک های بالستیک و بمب افکن های استراتژیک نصب شده اند و 2050 کلاهک دیگر به عنوان ذخیره در اختیار دارد. با چنین سوابقی آمریکایی ها به دنبال آن بودند  که جامعه جهانی را در خروج از برجام و مخالفت با برنامه صلح امیز هسته ای ایران با خود هم نظر کنند،اما موفق نشدند زیرا به تایید گزارش های منظم آژانش هیچ انحرافی در برنامه صلح آمیز هسته ای ایران وجود ندارد.

جمهوری اسلامی ایران بعنوان یکی از قربانیان سلاح های شیمیایی بر نابود کامل این سلاح ها نیز تاکید دارد.

«غلامحسین دهقانی» معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه ایران در همین خصوص روز دوشنبه در بیست و چهارمین نشست کنفرانس سالانه اعضاء کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی در لاهه هلند، نظارت هرچه بیشتر سازمان منع سلاح‌های شیمیایی بر روند امحاء سلاح‌های شیمیایی آمریکا و رژیم صهیونیستی را خواستار شد.

 

 

 

 

کلیدواژه