نگرانی مردم افغانستان از احتمال گسترش حوزه نفوذ داعش در نقاط مختلف این کشور
(last modified 1398-09-05T09:21:39+00:00 )
قوس 05, 1398 13:51 Asia/Kabul

مردم افغانستان از احتمال انتقال نیروهای داعش از شرق به شمال این کشور و گسترش حوزه فعالیت این گروه در دیگر نقاط کشور نگران هستند

کارشناس سیاسی افغان گفت: مردم افغانستان از احتمال انتقال نیروهای داعش از شرق به شمال این کشور و گسترش حوزه فعالیت این گروه در دیگر نقاط کشور نگران هستند.

سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به دستگیری بیش از 1500 تن از نیروهای داعش در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار در شرق افغانستان توسط نیروهای مسلح و انتقال آن ها به مکانی نامعلوم از سوی نیروهای دولتی اظهار داشت: این نگرانی وجود دارد که این نیروها به شمال افغانستان انتقال داده شوند زیرا در گذشته هم اتفاق افتاده که وقتی نیروهای داعش در میدان جنگ با طالبان در شمال افغانستان در تنگنا قرار گرفتند توسط هلیکوپترها نجات داده شده و به مکان نامعلومی انتقال داده شدند که سرنوشت آن ها تاکنون مشخص نیست.

وی تصریح کرد: زمانی که نیروهای امنیتی فداکار افغان با دادن خون و جان خود دشمن قصی القلب را به شکست می کشانند و وادار به تسلیم می کنند این نیروهای دشمن بی رحم را که هزاران شهروند را به شهادت رسانده اند مورد ترحم برخی دولتمردان قرار می گیرند که باعث نگرانی است.

به گفته این کارشناس سیاسی تصاویر منتشر شده از مناطقی که نیروهای داعش در آن حضور داشتند نشان می دهد که آنان این مناطق را به ویرانه تبدیل کرده اند اما همین نیروها با آغوش گرم پذیرفته می شوند و مشخص نیست که چه برخورد دیگری با آن ها خواهد شد.

مظفری عنوان کرد: در شرایطی قرار داریم که نیروهای دشمن سرکوب نمی شوند، بازداشت نمی شوند و مورد محاکمه قرار نمی گیرند و ممکن است باز هم مانند گذشته به شمال افغانستان انتقال داده شوند و جغرافیای جنگ را از جنوب به شمال افغانستان تغییر دهند. دلیل این امر هم آن است که از یک طرف عده ای می خواهند شمال افغانستان ناامن شود و از طرف دیگر کشورهای حامی داعش درپی آن هستند که بتوانند از طریق شمال افغانستان کشورهای آسیای میانه و روسیه را ناامن کنند.

این کارشناس افغان در مورد تفکیک برخی از گروه های افراطی از هم توسط برخی از سیاستمداران، اظهار کرد: هر فرد و گروهی چه تحت نام طالبان، چه گروه حقانی، چه داعش و یا گروه های دیگر که علیه مردم و نیروهای امنیتی افغانستان دست به اقدام نظامی می زند و به کشتن مردم و ویرانی کشور مبادرت می کند دشمن است و تفکیک چنین گروه هایی به نفع کشور و مردم نیست.

وی اضافه کرد: آزادی تعدادی از سران طالبان شامل انس حقانی هم که تحت عنوان حسن نیت صورت گرفت و صدها تن از طالبان زندانی هم مدتی قبل آزاد شدند هیچ تاثیری در امنیت افغانستان ندارد.

 

کلیدواژه