تاکید "عطا محمد نور" برلزوم سرکوب حامیان انتخاباتی "عبدالله عبدالله"
(last modified 1398-09-09T10:30:14+00:00 )
قوس 09, 1398 15:00 Asia/Kabul
  •  تاکید

"عطا محمد نور" والی سابق بلخ و عضو ارشد حزب جمعیت اسلامی افغانستان از سرکوب حامیان انتخاباتی عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور  حمایت کرد.

این موضع عطا محمد نور پس از آن اتخاذ شد که هواداران عبدالله عبدالله در اعتراض به عدم ابطال ۳۰۰ هزار آرای غیر بیومتریک توسط کمیسیون انتخابات افغانستان در کابل تظاهرات خیابانی برگزار کردند و قرار است که این اعتراض ها در همه مناطق این کشور فراگیر شود.

عطا محمد نور در واکنش به تظاهرات حامیان تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله گفت، با توجه به اینکه نیروهای امنیتی درگیر جنگ هستند، بنابراین نباید آنان درگیر مسائل مربوط به تظاهرات شوند، درنتیجه این نیروها حق سرکوب معترضان را دارند.

وی افزود، نیروهای امنیتی افغانستان در حال جنگ هستند و در شرایط کنونی نباید وقت آنها در کشمکش های داخلی ضایع شود.

سخنان عطا محمد نور در حمایت از سرکوب معترضان حامی تیم انتخاباتی عبدالله اگر چه درچارچوب تضییع وقت نیروهای امنیتی افغانستان درمقابله با ناامنی ها در این کشور مطرح شده است، اما این موضع والی سابق بلخ به کشمکش های وی با رییس اجرایی کابینه و نامزد انتخابات ریاست جمهوری از سه سال گذشته تاکنون ارتباط دارد.

تنش ها و اختلافات عطا محمد نور و عبدالله زمانی اوج گرفت که محمد اشرف غنی حدود دو سال پیش تصمیم به برکناری نور از جایگاه مهم والی بلخ را گرفت.
عطا محمد نور انتظار داشت که عبدالله در مقام رییس اجرایی کابینه و عضو ارشد حزب جمعیت اسلامی در مقابل این تصمیم اشرف غنی بایستد و در چارچوب اصل مشارکت در قدرت مانع از محدود شدن سهم حزب جمعیت اسلامی در مدیریت های ملی و محلی شود.

عطا محمد نور پس از انکه از مسئولیت والی بلخ کنار رفت، بشدت با عبدالله دچار اختلاف شد و تداوم آن سبب شد تا نور در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در کنار تیم "حنیف اتمر" قرار گیرد که پیش از برگزاری انتخابات از دور رقابت ها کناره گیری کرد.

موضع عطا محمد نور در حمایت از سرکوب حامیان عبدالله در روند برگزاری تظاهرات خیابانی در افغانستان،نشانه ای جدی از ورود وی به تخاصم آشکار با رئیس اجرایی کابینه افغانستان است که از سوی دیگر می تواند از نزدیک شدن  عطا محمد نور به محمد اشرف غنی در فضای فعلی سیاسی این کشور حکایت دارد.

برغم آنکه عطا محمد نور زخم خورده اشرف غنی در جریان برکناری از سمت والی بلخ است اما ظاهرا به لحاظ  تاکتیکی وی به این نتیجه رسیده که می تواند با غنی برای چینش ساختار قدرت به توافق برسد.در چنین شرایطی است که در اوج ناباوری، عطا محمد نور از سرکوب حامیان انتخاباتی عبدالله حمایت کرده است که این موضع بر خلاف رویکرد وی در سال های اخیر محسوب می شود.

به خصوص آنکه عطا محمد نور در گذشته اعتراض های خیابانی را حق مردم دانسته  و برقراری امنیت آن را تکلیف دولت افغانستان برشمرده بود. تهدید وی به برگزاری تظاهرات خیابانی در اعتراض به تصمیم غنی برای بر کناری وی از والی بلخ، موضعی است که در تاریخ رسانه و سیاست افغانستان ثبت شده است و این مسئله می تواند بر موقعیت وی در بین افکار عمومی تاثیر منفی بگذارد.

کلیدواژه