قوس 09, 1398 15:14 Asia/Kabul
  • سخنگوی طالبان: امریکا به دنبال از سرگیری مذاکرات با طالبان است

سخنان ترامپ در بگرام دو پیام واضح داشت: اینکه امریکا می خواهد گفت و گو با طالبان را دوباره آغاز کند و نیروهای خود را از افغانستان خارج کند

سخنگوی طالبان گفت: سخنان ترامپ در بگرام دو پیام واضح داشت: اینکه امریکا می خواهد گفت و گو با طالبان را دوباره آغاز کند و نیروهای خود را از افغانستان خارج کند.

ذبیح الله مجاهد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا به افغانستان و دیدن وی از پایگاه نظامیان امریکایی در بگرام و سخنرانی در جمع آنان اظهار داشت: از نظر ما این سفر بیشتر یک سفر نظامی و برای روحیه دادن به نظامیان امریکایی بود و اطمینان به آنان در خصوص پایان حضور در افغانستان.

وی افزود: ترامپ در این سفر اهداف سیاسی خاصی نداشت و بیشتر می خواست به نیروهای امریکایی روحیه بدهد و به آن ها بگوید که نگران نباشند و ماموریتشان در افغانستان به پایان خواهد رسید زیرا به زعم آن ها، گفت و گو با طالبان جریان دارد.

سخنگوی طالبان با اشاره به اظهارات ترامپ در جمع سربازان امریکایی مبنی بر اینکه دلیل مذاکره طالبان با امریکا عملکرد سربازان امریکایی بوده و اگر طالبان نخواهند به میز مذاکره برگردند و به صلح برسند ما در افغانستان خواهیم ماند تا به یک پیروزی تمام عیار دست پیدا کنیم، عنوان کرد: این سخنان کلیشه ای و صرفاً برای حفظ روحیه سربازان امریکایی است. امریکا در افغانستان هم از لحاظ نیروی انسانی شکست خورده هم از نظر اقتصادی.

به گفته مجاهد تعدادی از نیروهای امریکایی در افغانستان کشته و زخمی شده اند و تعدادی هم با مشکلات روحی و روانی مواجه هستند، امریکایی ها در این کشور به وضعیت درماندگی رسیده اند بنابراین نمی توان این را پذیرفت که بر طالبان فشار آورده اند و می خواهند خواسته های خود را به آنان بقبولانند، حقیقت این است که ترامپ می خواهد نیروهای خود را از افغانستان خارج کند.

این عضو گروه طالبان اظهار کرد: امریکایی ها در افغانستان دو گزینه دارند یکی جنگ است که اگر بخواهند آن را ادامه دهند طالبان برای ادامه جنگ آماده هستند و اگر منطق و تفاهم را ترجیح می دهند باز هم طالبان آماده هستند که از این طریق پیش بروند و این امکان وجود دارد که از همانجا که روند مذاکرات توسط ترامپ متوقف شد دوباره مذاکرات را آغاز کنیم اما در حال حاضر مذاکرات جریان ندارد.

مجاهد در رابطه با دیدار اخیر هیات طالبان با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در تهران هم گفت: طالبان می خواهند روابط حسنه ای با کشورهای مختلف مخصوصاً کشورهای اسلامی و بویژه کشورهای همسایه داشته باشند و سوء تفاهماتی که وجود داشته را رفع کنند.

وی اضافه کرد: افغانستان به بازسازی، تجارت و امنیت نیاز دارد ما می خواهیم از تجارب کشورهای همسایه استفاده کنیم و اطمینان هم بدهیم که می خواهیم با آن ها همکاری کنیم و منطقه را از آسیب های اشغالگران مصون نگه داریم، سفر هیات طالبان به جمهوری اسلامی ایران هم در همین راستا انجام شد.

 

کلیدواژه