سفر رئیس جمهور امریکا به افغانستان؛ مرتبط به مسئله صلح و انتخابات این کشور
(last modified 1398-09-10T06:35:04+00:00 )
قوس 10, 1398 11:05 Asia/Kabul

سفر دونالد جمهور امریکا به بگرام افغانستان در شرایط کنونی به بحث مذاکرات با طالبان، آتش بس و صلح و نیز موضوع انتخابات افغانستان مرتبط بود

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا به بگرام افغانستان در شرایط کنونی به بحث مذاکرات با طالبان، آتش بس و صلح و نیز موضوع انتخابات افغانستان مرتبط بود.

محمد افسر رهبین در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اینکه هنوز موضع دولت امریکا در قبال مسئله انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و جنجالی شدن آن مشخص نیست، اظهار داشت: بسیاری از سیاستمداران و نهادهای سیاسی بر این باور بودند که احتمالاً اقدامی صورت می گیرد که هر دو تیم انتخاباتی پیشتاز راضی شوند اما اکنون وضعیت تغییر کرده و ممکن است آقای ترامپ با این سفر به افغانستان خواسته که به نوعی از فرد مورد نظر خود حمایت کند.

وی با اشاره به دیدار محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا در بگرام و گفت و گوی آن ها در مورد صلح اظهار داشت: مسئله صلح افغانستان چیزی نیست که با این دیدارها و حتی خروج نیروهای خارجی از افغانستان حل شود بلکه بیشتر بستگی به منویات مردم این کشور دارد.

این کارشناس افغان تصریح کرد: تا زمانی که کشمکش های چهل سال گذشته که اخیراً تا حدی رنگ و بوی قومی هم گرفته به پایان نرسد و همه طرف ها به این نتیجه نرسند که فقط باید به شایسته سالاری توجه شود و راه دیگری برای در اختیار گرفتن رهبری حکومت وجود ندارد، معضل افغانستان حل نمی شود.

رهبین عنوان کرد: همچنان تا زمانی که تمام مردم افغانستان به ضرورت برقراری صلح واقعی در این کشور باورمند نشوند، کشورهای دیگر که هر کدام هم اهداف خود را در افغانستان دنبال می کنند، نمی توانند کمکی به مسئله صلح این کشور بکنند.

وی با بیان اینکه به نظر نمی رسد همزمانی تظاهرات اعضای برخی از تیم های انتخاباتی در اعتراض به روند انتخابات و بازشماری آراء و سفر ترامپ به افغانستان ارتباطی باهم داشته باشد، اظهار امیدواری کرد که دولت امریکا در قبال انتخابات افغانستان اشتباهی را مرتکب نشود و از طرف خاصی حمایت نکند.

 

کلیدواژه