قوس 10, 1398 14:14 Asia/Kabul
  •  درخواست پارلمان افغانستان برای عذرخواهی اشرف غنی

پارلمان افغانستان با انتقاد ازدیدار رییس جمهوری این کشور با "دونالد ترامپ" همتای آمریکایی اش در پایگاه هوایی "بگرام"، از اشرف غنی خواست از مردم افغانستان عذرخواهی کند.

اعضای پارلمان افغانستان اعلام کردند دیدار اشرف غنی با ترامپ در پایگاه بگرام احساسات مردم این کشور را خدشه دار کرده است. 

در نشست پارلمان شماری از نمایندگان اعلام کردند حضور اشرف غنی در پایگاه نظامی بگرام برای ملاقات با ترامپ استقلال افغانستان را زیر سوال برد و توهین به مردم این کشور بود.

رییس جمهوری آمریکا روز پنج شنبه 7 قوس 1398 در سفری از پیش اعلام نشده وارد پایگاه نظامیان این کشور در بگرام افغانستان شد و اشرف‌غنی رئیس‌جمهوری و "اسدالله خالد" سرپرست وزارت دفاع این کشور به دیدار وی رفتند. 

 سفر ترامپ به افغانستان و رفتن اشرف غنی به دیدار وی با انتقاد شدید افکار عمومی، رسانه ها و سیاستمداران و چهره های سرشناس این کشور مواجه شده است. 

درخواست اعضای پارلمان  از اشرف غنی برای عذرخواهی از مردم به علت خدشه به استقلال افغانستان در جریان سفر از پیش اعلام نشده ترامپ به پایگاه هوایی بگرام ،حاکی از خشم مردم این کشور و نمایندگان آنان از توهین رییس جمهوری آمریکا به مردم افغانستان است .

«عبدالکریم خرم» کارشناس مسائل سیاسی  در افغانستان گفته است؛

 تمام چیزهایی که در هنگام سفر دونالدترامپ رئیس جمهوری آمریکا به پایگاه نظامی بگرام رخ داد، همگی برخلاف دمکراسی و عرف دیپلماتیک بود.

انتظارمردم و شخصیت های سیاسی، سران احزاب و فعالان رسانه ای در افغانستان از اشرف غنی این بود که وی به دلیل سفر از پیش اعلام نشده ترامپ، به دیدار رئیس جمهوری آمریکا نمیرفت و از این طریق ضمن اعتراض به این رفتار ناشایست ترامپ، شان و منزلت ملت و دولت افغانستان حفظ می کرد.

احمد سعیدی کارشناس روابط بین الملل در کابل هم گفته است، 

 اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و نماینده یک ملت است و رفتن وی به پایگاه نظامیان آمریکایی در بگرام و شیوه رفتارش، بطور کامل نادرست بوده است.

علاوه بر اینکه مردم و شخصیت های مختلف افغانستان تاکید دارند که نباید اشرف غنی به پایگاه بگرام می رفت و ملاقات با ترامپ باید در کاخ ریاست جمهوری این کشور انجام می شد، رفتار رئیس جمهوری امریکا را هم تحقیرآمیز خوانده اند.

 به خصوص آنکه پس از پایان سخنان رئیس جمهوری افغانستان در پایگاه نظامی بگرام،ترامپ از سربازان آمریکایی خواسته که جایی برای غنی باز کرده و وی به میان سربازان رفته و در پشت سر رئیس جمهوری آمریکا قرار می‌گیرد که این موضوع خشم مردم افغانستان را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است. 

«عبدالطیف پدرام» فعال سیاسی در افغانستان و نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور نیزگفته است،

 ترامپ آگاهانه و از سر قصد به کسی(اشرف غنی) که ادعای زعامت مملکت را دارد توهین کرد و به جهان نشان داد که برای سران حکومت افغانستان ارزشی قایل نیست.

درچنین شرایطی نمایندگان پارلمان افغانستان با واکنش تند به نحوه مواجهه رئیس جمهوری این کشور با سفر مخفیانه و غیر منتظره ترامپ به پایگاه هوایی بگرام،از اشرف غنی خواسته اند از مردم افغانستان عذرخواهی کند تا از این طریق دستکم بخشی از خشم مردم به دلیل نقض حاکمیت ملی این کشور و نقض عرف دیپلماتیک کاهش پیدا کند.      

کلیدواژه