امریکا گفت و گو با طالبان و موضوع صلح افغانستان را بر اساس منافع خود پیش می برد
(last modified 1398-09-18T08:33:32+00:00 )
قوس 18, 1398 13:03 Asia/Kabul

امریکایی ها گفت و گو با طالبان و موضوع صلح افغانستان را بر اساس منافع خود پیش می برند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: امریکایی ها گفت و گو با طالبان و موضوع صلح افغانستان را بر اساس منافع خود پیش می برند.

سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به از سرگیری مذاکرات امریکا و طالبان در دوحه قطر گفت: موضوع صلح افغانستان موضوع پیچیده ای است که بسیاری از کشورهای قدرتمند منافع خود را در آن نهفته می دانند.

وی اظهار داشت: امریکایی ها گفت و گو با طالبان و موضوع صلح افغانستان را تا جایی پیش می برند و آن را گاهی متوقف و گاهی از سر می گیرند که به اهداف استراتژیک خاص خود برسند. بحث صلح افغانستان هم برای قدرت های بزرگ، مسئله تامین امنیت مردم این کشور و آسایش و آرامش آنان نیست بلکه مسئله تامین منافع قدرت های بزرگ است و این که این منافع چگونه از طریق افغانستان در کشورهای مورد نظرشان تامین می شود.

به گفته این کارشناسی سیاسی طالبان هم به نحوی از انحاء با قدرت های بزرگ استکباری برای ضربه زدن به کشورهای اسلامی در تبانی هستند و به عنوان وسیله ای برای رسیدن قدرت های بزرگ به اهداف شان عمل می کنند و مبارزه با تروریزم، افراط گرایی و بنیادگرایی پوششی برای آن است.

مظفری با اشاره به سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا به افغانستان و اظهارات وی در مورد آمادگی طالبان برای مذاکرات با امریکا هم گفت: در حال حاضر بحث انتخابات ریاست جمهوری امریکا هم مطرح است که ترامپ در این زمینه به دنبال جایگاهی برای خود است و اینکه بتواند مسئله صلح افغانستان را به دستاوردی برای خود تبدیل کند.

این کارشناس افغان عنوان کرد: اینکه ترامپ با صراحت از آمادگی طالبان برای مذاکره و صلح می گوید به این معنی است که ارتباط نزدیکی بین آنان وجود دارد و به نظر می رسد که در نه دور مذاکرات قبلی فرصت و شرایطی را که امریکایی ها به دنبال آن بودند فراهم نشد و این فرصت اکنون فراهم شده، به همین دلیل هم دور دهم مذاکرات را آغاز کرده اند.

وی اضافه کرد: توقف و از سرگیری مذاکرات امریکا و طالبان بی ربط به انتخابات امریکا و انتخابات افغانستان نیست و به نظر می رسد دولت ترامپ می خواهد تا زمانی که گفت و گوهای صلح ادامه دارد برنامه های مربوط به خود را هم به نوعی پیش ببرد.

 

کلیدواژه