استقبال خوب مردم، دانشجویان و دانشگاهیان هرات از نمایشگاه کتاب ایران در این شهر
(last modified 1398-09-19T10:54:24+00:00 )
قوس 19, 1398 15:24 Asia/Kabul

استقبال مردم، دانشجویان و دانشگاهیان هرات از نمایشگاه کتاب ایران در این شهر بسیار خوب بوده است

رئیس مرکز فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات از استقبال خوب مردم، دانشجویان و دانشگاهیان هرات از نمایشگاه کتاب ایران در این شهر خبر داد.

علی اصغر رضایی دستجردی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: این نمایشگاه بزرگ کتاب با همکاری مرکز فرهنگی سرکنسولگری ایران در هرات و دانشگاه هرات بنا به هماهنگی با دکتر فائز رئیس دانشگاه دولتی هرات و دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه هرات در محل این دانشکده برگزار شده است.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه که از روز شنبه 16 قوس (آذر) آغاز به کار کرده با استقبال بسیار خوب دانشجویان، دانشگاهیان و اهالی علم و فرهنگ ولایت باستانی هرات مواجه شد، اظهار امیدواری کرد که فصل نوینی برای آغاز فعالیت های علمی و دانشگاهی بین مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در هرات و دانشگاه های این ولایت باشد.

به گفته این مسئول فرهنگی در سرکنسولگری ایران در هرات، در این نمایشگاه بیش از 60 هزار جلد کتاب در قالب 8 هزار عنوان در حوزه های زبان و ادبیات فارسی، علوم پزشکی، تکنولوژی، مهندسی، جامعه شناسی، روانشناسی، علوم سیاسی، حقوق و سایر رشته های علمی و تخصصی مورد نیاز دانشجویان دانشگاه ها به نمایش گذاشته شده است.

رضایی دستجردی با یادآوری اینکه بسیاری از این کتاب ها جدید است و برخی از آن ها در ماه های اخیر ترجمه، چاپ و منتشر شده اند، عنوان کرد: با هماهنگی هایی که با ناشران ایرانی صورت گرفت، تخفیف خوبی هم برای دانشجویان در نظر گرفته شد. با هماهنگی که با یکی از ناشران هراتی هم انجام شد، همزمان کتاب های کودک و نوجوان در محل کتابخانه عامه عرضه شده که استقبال خوبی هم از آن شده است.

وی با اشاره به اینکه بیش از 60 درصد جمعیت افغانستان را جوانان تشکیل می دهد، اظهار کرد که تعداد زیادی از آن ها هم دانشجو و دانش آموز هستند و مجموعه دانشگاه هرات نیز با بیش از هفده هزار دانشجو بستر مناسبی برای برگزاری اینگونه نمایشگاه ها است و بر اساس درخواست های انجام شده در نظر است در دوره های بعدی این نمایشگاه در چند نوبت برگزار شود.

رئیس مرکز فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات در رابطه با فراهم سازی زمینه حضور و شرکت آثار نویسندگان و ناشران افغانستانی در نمایشگاه های کتاب در ایران هم گفت: مسایل و مشکلاتی سال گذشته در بحث حمل و نقل و گمرک وجود داشت، ضمن اینکه دوستان افغانستانی هم تا حدی دیر برای بسته بندی و انتقال کتاب ها اقدام کردند اما مسایل لازم را با گمرک در میان گذاشتیم تا در حد توان حل شوند.

وی اضافه کرد: همچنان قرار شده که با نزدیک شدن به زمان نمایشگاه کتاب تهران در سال آینده جلسات مشترکی داشته باشیم، برخی مسایل را آسیب شناسی کرده و به مسئولان نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و دوستان در وزارت ارشاد ایران منتقل کنیم تا بتوانیم راهکاری برای از بین رفتن یا کاهش مشکلات پیدا کنیم و شرایطی ایجاد شود که علاقمندان به کتاب های منتشر شده در افغانستان هم بتوانند در ایران از این آثار استفاده کنند.

 

کلیدواژه