محدودیت صدور ویزای ایران برداشته شده و صدور ویزا به صورت الکترونیکی انجام می شود
(last modified 1398-09-25T08:54:00+00:00 )
قوس 25, 1398 13:24 Asia/Kabul

محدودیت صدور ویزای ایران برداشته شده و صدور ویزا برای متقاضیان در هرات به صورت الکترونیکی انجام می شود

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات افغانستان گفت: محدودیت صدور ویزای ایران برداشته شده و صدور ویزا (روادید) هم به صورت الکترونیکی انجام می شود.

محمد صدیقی فر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: به جهت سهولت در صدور ویزای ایران برای متقاضیان در هرات افغانستان، نصب برچسب ویزا روی پاسپورت ها برداشته شده و ویزا به صورت الکترونیکی و جدا از پاسپورت صادر می شود.

وی افزود: نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در هرات یکی از نمایندگی های پرکار در بخش صدور ویزا در بین نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور است. این نمایندگی روزانه بین 1100 تا 1200 روادید صادر می کند و با توجه به تعداد بالای متقاضیان ویزای جمهوری اسلامی ایران از دو سال قبل تلاش هایی آغاز شده که مشکلات صدور ویزا برای متقاضیان کاهش پیدا کند و سرکنسول قبلی آقای افخمی برنامه ریزی دقیق و درستی در این زمینه انجام داد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات تصریح کرد: از سال گذشته تصمیم بر این شد که دریافت وثیقه و آزمایش خون که جزء شروط صدور ویزا بود حذف شود، در زمان ماموریت بنده هم محدودیت صدور ویزا از لحاظ تعداد برداشته شده و طی شش ماه گذشته افزایش صد درصدی صدور ویزای روزانه را داشته ایم.

صدیقی فر همچنان خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه هایی که از ابتدای ورود به هرات و محل ماموریت جدید در سرکنسولگری داشتم این بود که عمده رفت و آمدها طی چند دهه گذشته یکطرفه بوده و شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی افغانستان به گونه ای بوده که عزیزان افغانستانی معمولاً در قالب پناهنده و مهاجر به ایران سفر کرده اند و حتی در مسایل اقتصادی هم تردد بیشتر از سمت افغانستان به سمت ایران بوده و کمتر شاهد حضور گروه هایی از ایران در افغانستان بوده ایم.

سرکنسول ایران در هرات عنوان کرد: باید تلاش کنیم که این رفت و آمدها دو طرفه شود البته برخی نگرانی ها در داخل ایران در مورد امنیت افغانستان و مسایلی از این قبیل وجود دارد که بخشی از آن طبیعی است اما باید تصاویر منفی از افغانستان که برخی رسانه ها در داخل ایران و دیگر کشورها منتشر می کنند اصلاح شود، شرایط امنیتی افغانستان و به ویژه هرات آنچنان نامطلوب نیست که مانع سفر ایرانی ها به افغانستان مخصوصاً به مناطق غربی و هرات شود.

وی اضافه کرد: تلاش می کنیم که در مرحله اول گروه های نخبه شامل فرهنگیان، تاجران، گروه های ورزشی و دیگر گروه ها را تشویق کنیم که به افغانستان رفت و آمد کنند البته یکی از مسایلی که می تواند به عنوان مانع تلقی شود هزینه بالای صدور ویزا است که اگر دولت افغانستان آمادگی داشته باشد به نظر می رسد می توانیم با همکاری، ترتیبی را اتخاذ کنیم که تا حدی در بحث صدور ویزا و مسایل دیگر روان سازی شود تا شاهد تردد بیشتر گروه های مختلف از داخل ایران به افغانستان باشیم.

 

کلیدواژه