نگرانی کارشناسان از تاثیر وهابیت بر سیستم آموزشی افغانستان
(last modified 1398-10-10T11:10:26+00:00 )
جدی 10, 1398 15:40 Asia/Kabul
  • نگرانی کارشناسان از تاثیر وهابیت بر سیستم آموزشی افغانستان
    نگرانی کارشناسان از تاثیر وهابیت بر سیستم آموزشی افغانستان

پارلمان افغانستان با دریافت کمک ۵۰ میلیون دلاری از عربستان موافقت کرد.

" سید محمد جمال فکوری بهشتی" عضوکمیسیون امور بین الملل پارلمان افغانستان گفت، قرار است  کمک 50 میلیون دلاری صندوق توسعه عربستان در مراکزاموزشی افغانستان هزینه  شود .

تصویب کمک 50 میلیون دلاری صندوق توسعه ای عربستان به دولت افغانستان درپارلمان این کشور که گفته شده برای توسعه مراکز آموزشی هزینه خواهد شد به نگرانی ها درباره تلاش ریاض برای ترویج اندیشه های وهابی در افغانستان بشدت افزوده است.

عربستان در سال های اخیر سناریو نفوذ فرهنگی در افغانستان را به بهانه کمک به گسترش مراکز آموزشی شامل مدارس و دانشگاه ها در  این کشوررا در دستور کار قرار داده است که می تواند نشانه ای از اهداف خطرناک سرمایه گذاری ریاض در افغانستان برای ترویج تفکرات افراطی  باشد.

در سال گذشته طرح پیشنهادی عربستان برای تاسیس دانشگاه به اصطلاح اسلامی در ولایت ننگرهار برغم استقبال برخی مقامات دولت افغانستان  با  واکنش منفی مردم و شخصیت های سیاسی و فرهنگی این کشور روبرو شد.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در تحلیلی در مورد پیامدهای تاسیس دانشگاه عربستان در افغانستان نوشت: 

«تدریس در این دانشگاه به زبان عربی خواهد بود؛ این در حالی است که تاکنون تدریس در دانشگاه‌ها و حتی مدارس دینی افغانستان عمدتاً به زبان‌های ملی صورت می‌گرفته است. منابع درسی نیز به زبان‌های ملی یا زبان‌هایی که بیشترین سخنوران را دارد، ترجمه و عرضه می‌شد بنابراین عربستان اهداف بلند مدتی را برای افغانستان در نظر گرفته که خطرناک است.» 

نگاهی به سیاست ها و اقدامات  عربستان نشان می دهد ،این کشور خاستگاه  اشاعه تفکرات افراطی و شکل گیری  شبکه‌ های تروریستی - تکفیری در منطقه است که مبنای آن نیز اندیشه انحرافی وهابیت است که مقامات ریاض در پوشش اقدامات فرهنگی و کمک به توسعه نظام آموزشی در کشورهای کم برخوردار آنرا به پیش می برند.

«سیدوحید ظهوری حسینی» کارشناس مسائل سیاسی  در افغانستان می گوید:

"عربستان با توجه به فاکتور وهابیت و تفکر آن و علاقه‌مندی برای رشد و گسترش این تفکر، در کشورهای اسلامی و مخصوصاً در افغانستان از همان ابتدا که در افغانستان مشکل به‌وجود آمد، سعی بر این داشت تا این جریان را در این کشور نهادینه کند و اکنون با حربه تاسیس دانشگاه و مراکزآموزشی می خواهد وارد شود. "      

در چنین شرایطی انتظار مردم افغانستان از دولت و پارلمان این کشور آنست که برغم نیاز شدید به منابع مالی برای تامین امکانات آموزشی از جمله ساخت و تجهیز مدارس و دانشگاه ها اما نباید این شرایط موجب سواستفاده کشورهایی مانند عربستان برای ترویج تفکرات وهابی شود که می تواند به آتش خشونت و جنگ درافغانستان بیفزاید.     

کلیدواژه