جدی 15, 1398 11:03 Asia/Kabul
  •  تهدید جدید ترامپ؛ وحشت آمریکا از انتقام ایران

اقدام جنایتکارانه و غیر قانونی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابو مهدی المهندس معاون حشد الشعبی و همراهان این دو در بغداد که با واکنش شدید ایران و قول به انتقام سخت از آمریکا همراه بوده ، موجب وحشت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شده است.

رئیس جمهوری آمریکا شنبه شب از بیم انتقام سخت جمهوری اسلامی ایران در یک پیام توییتری به رجزخوانی و تهدید علیه ایران پرداخت. "دونالد ترامپ" در تازه ترین لفاظی خود در توییتر مدعی شد، در صورتی که ایران در واکنش به اقدام تروریستی آمریکا در ترور سردار سلیمانی" به اهداف یا منافع آمریکا حمله کند، این کشور  نقاط متعددی را در داخل ایران هدف قرار خواهد داد. ترامپ نوشت :"ما ۵۲ سایت ایران (معادل ۵۲ گروگان آمریکایی که ایران خیلی سال پیش گرفت)، که برخی دارای ارزش و اهمیت بالا برای ایران و فرهنگ ایران هستند را در تیررس داریم، و به این اهداف و خود ایران، به سرعت و به شدت حمله خواهد شد. آمریکا دیگر هیچ تهدیدی را تحمل نمی کند!"

ترامپ در واقع با این تهدید جدید خود که حتی اماکن فرهنگی و میرات فرهنگی ایران را نیز تهدید به حمله و نابودی می کند، به طور بی پرده و آشکار ماهیت استکباری آمریکا و بی اعتنایی آن به موازین و قواعد بین المللی که به صراحت حمله به آثار و میرات فرهنگی را منع می کند نشان داده است. آمریکا در حالی که مرتکب بزرگترین جنایت با ترور ناجوانمردانه سردار  سلیمانی بر خلاف همه قوانین بین المللی شده اکنون با بی شرمی تمام از ایران می خواهد که این مساله را به اصطلاح تمام شده تلقی کند. پاسخ قاطع تهران به این درخواست آمریکا که مبتنی بر گرفتن انتقام سخت از آمریکا است باعث وحشت ترامپ شده و وی با توجه به ناکام ماندن اقداماتش برای فرو نشاندن خشم ایران ، با فرار به جلو و برای پوشاندن هراسش از اقدامات انتقامی ایران و محور مقاومت ، به زعم خود تهدید بی سابقه ای را به منظور مرعوب کردن تهران مطرح کرده است . با این حال ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در 40 سال گذشته نشان داده که هیچ گاه مرعوب تهدیدات واشنگتن نشده و همواره پاسخی قاطع به شرارت های آمریکا در منطقه داده است. سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  روز شنبه در واکنش به اقدام تروریستی واشنگتن در ترور سردار سلیمانی هشدار داد: «ترور سردار سلیمانی یک انتقام گیری راهبردی را در پی دارد که مطمئناً به حضور آمریکا در منطقه پایان خواهد داد.»

مساله دیگر این است که موضع گیری ها و اقدامات ترامپ حتی نگرانی شدید کنگره آمریکا و رقبای سیاسی وی را نیز برانگیخته و آنها در باره پیامدهای سیاست نابخردانه ترامپ در قبال ایران هشدار های جدی داده اند. "نانسی پلوسی "رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بامداد یکشنبه 5 ژانویه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اقدامات نظامی و تحریک آمیز دولت ترامپ نظامیان و دیپلمات‌های این کشور را در معرض خطر قرار می‌دهد. پلوسی در واکنش به اطلاع رسانی رسمی کاخ سفید به کنگره درباره حمله هوایی اخیر آمریکا در بغداد که منجر به شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس گردید، این گزارش را موجب برانگیختن پرسش‌های فوری و جدی درباره زمان بندی، شیوه و توجیه تصمیم دولت ترامپ برای دست زدن به اقدام خصمانه علیه ایران دانست. پلوسی ضمن انتقاد شدید از این اقدام نظامی غیرمعمول که بدون اطلاع کنگره صورت گرفت، آن را باعث بالا رفتن خطر برای شهروندان آمریکایی و ابهام در امنیت آنان برشمرد.

سیاست ها و اقدامات و موضع گیری های  ترامپ حتی تحلیلگران آمریکایی را نیز آشفته و سر خورده کرده و آنها نیز دیگرچنین اظهاراتی را برنمی تابند. "باربارا اسلاوین" روزنامه نگار برجسته آمریکایی و عضو ارشد اندیشکده «شورای آتلانتیک»در توئیتی نوشت :من دیگر ترامپ را در توییتر «فالو» نمی کنم، دیگر واقعا نمی توانستم تحملش کنم. اما توییت های او در مورد نابودی میراث باستانی ایران کاملا غیرقابل قبول است. هدف سیاست امریکا چیست؟ اصلا سیاستی دارند؟ یا فقط نشات گرفته از غرور بیش از حد یک مرد کوچولوست؟اشاره اسلاوین به  این مساله که آیا اساسا اقدامات دولت ترامپ در قبال ایران برخاسته از سیاستی منسجم بوده و یا اینکه صرفا ناشی از تصیم های ناگهانی رئیس جمهوری آمریکا است، نشان می دهد که واقعا ترامپ فاقد هر گونه بینش درستی در باره ایران و مردم آن ونیز نقش و نفوذ منطقه ای و توانایی دفاعی و تهاجمی ایران است. 

کلیدواژه