اقدام اولیه؛ سیلی ایران به آمریکا در عراق
(last modified 1398-10-18T10:39:39+00:00 )
جدی 18, 1398 15:09 Asia/Kabul
  • اقدام اولیه؛ سیلی ایران به آمریکا در عراق
    اقدام اولیه؛ سیلی ایران به آمریکا در عراق

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد امروز تعدادی موشک به سمت پایگاه های آمریکا در عراق شلیک کرد.

حمله موشکی به پایگاه های آمریکا در عراق، اقدام اولیه ایران در واکنش به جنایت دولت تروریستی آمریکا در ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشد الشعبی و 8 نفر دیگر از همراهان شان بود که بامداد جمعه 13 جدی انجام شد. حمله بامداد چهارشنبه ایران به پایگاه آمریکا در عراق، واجد شرایط واکنش متقابل بود.

اول اینکه، این حمله در ساعت یک و 20 دقیقه بامداد انجام شد، یعنی در همان ساعتی که دولت تروریست آمریکا سردار سپهبد قاسم سلیمانی را ترور کرد و به شهادت رساند.

دوم اینکه، ایران حمله خود را علیه آمریکا در خاک کشور دیگری انجام نداد بلکه به همان پایگاه آمریکا در عراق حمله کرد که ترور شهید سلیمانی و همراهانش از آن انجام شده بود. محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در این راستا توئیت کرد که: «ایران منطبق با بند 51 منشور ملل متحد، اقدام های متناسبی در دفاع از خود انجام داد و پایگاهی که از آن حمله بزدلانه علیه شهروندان و مقام های ارشد ایران انجام شده بود را هدف قرار داد.»

سوم اینکه، ایران مستقیم این حمله را از خاک خود انجام داد تا پاسخ جنایت آمریکا را خود ایران داده باشد. چهارم اینکه، ایران صریحاً اعلام کرد که این حمله را علیه پایگاه آمریکا در عراق انجام داد. همان گونه که دولت تروریست آمریکا رسماً و آشکارا مسئولیت ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی را بر عهده گرفت، ایران نیز رسماً اعلام کرد که به پایگاه آمریکا در عراق حمله کرد.

حمله ایران به پایگاه آمریکا در عین الاسد عراق حاوی چند نکته مهم نیز است.

اولین نکته این است که ابهت و هیمنه نظامی آمریکا شکسته شد چرا که در دهه های اخیر هیچ کشوری جرات حمله به پایگاه های نظامی آمریکا را نداشت، اما ایران رسماً به بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق حمله موشکی کرد.

دومین نکته این است که حمله های موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکا در حالی انجام گرفت که نظامیان آمریکایی در بالاترین درجه آماده باش بودند، اما نتوانستند هیچ یک از موشک ها را منهدم کنند.

سومین نکته این است که حمله علیه پایگاه نظامی آمریکا از سوی کشوری انجام شد که تحت شدیدترین تحریم های آمریکا قرار دارد. ایران با این حمله موشکی قدرت نظامی خود را و همچنین درست بودن این موضع که توانمندی موشکی قابل مذاکره نیست، ثابت کرد.

نکته مهم دیگر، واکنش آمریکایی ها به این حمله است. آمریکایی ها پس از این حمله دچار دست پاچگی شدند و به عملیات روانی روی آوردند. آمریکایی ها بلافاصله پس از حمله موشکی ایران اعلام کردند که در این پایگاه هیچ نظامی آمریکایی حضور نداشت، اما شبکه آمریکایی «ان بی سی» به نقل از مقامات این کشور اعلام کرد که 1500 نیروی آمریکایی در هنگام حمله در پایگاه عین الاسد عراق حضور داشتند. آمریکایی ها در ادامه مدعی شدند خسارت سنگین انسانی و زیرساختی در حمله موشکی به پایگاه عین الاسد وارد نشد، اما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه ای اعلام کرد دست کم 80 سرباز آمریکایی در این حمله کشته شدند. آمریکایی ها در گام بعدی مدعی شدند نظامیان عراقی در این حمله کشته و زخمی شدند، اما ارتش عراق در بیانیه ای اعلام کرد که هیچ فرد عراقی در این حمله آسیب ندیده است.

اما نکته پایانی اینکه، از آنجایی که سردار سپهبد قاسم سلیمانی چهره بین المللی مقاومت بود، می توان انتظار داشت که مقاومت نیز به جنایت آمریکا در روزهای آینده پاسخ دهد. در همین حال، واکنش ایران نیز «اقدام اولیه» بود و هنوز واکنش های دیگری نیز می تواند در روزها و ماههای آینده انجام شود. رهبر معظم انقلاب در بیانات صبح امروز در جمع مردم قم عنوان کردند که: «بحث انتقام، مسئله دیگری است. حالا یک سیلی دیشب به اینها زده شد. کارهای نظامی کفایت نمی کند، حضور آمریکا در منطقه باید تمام شود.»

کلیدواژه