پیامدهای اعلام نشدن جزئیات مذاکرات امریکا و طالبان و طولانی شدن روند انتخابات افغانستان
(last modified 1398-10-24T08:13:14+00:00 )
جدی 24, 1398 12:43 Asia/Kabul

اعلام نشدن جزئیات مذاکرات امریکا و طالبان و طولانی شدن روند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گمانه زنی هایی را در رابطه با احتمال ایجاد حکومت موقت سبب شده است

عضو سابق پارلمان افغانستان گفت: اعلام نشدن جزئیات مذاکرات امریکا و طالبان و طولانی شدن روند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گمانه زنی هایی را در رابطه با احتمال ایجاد حکومت موقت سبب شده است.

صالح محمد سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در حال حاضر بحث انتخابات در افغانستان چندان داغ نیست و بحث صلح نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد و بسیاری از مردم به این باور رسیده اند که انتخابات به دور دوم کشیده می شود که آن هم احتمالا در ماه های اول سال 1399 برگزار خواهد شد و تا آن زمان فرصت کافی وجود دارد که گفت و گوها و توافقات صلح بین امریکایی ها و طالبان نهایی شود و طرح طالبان هم برای آغاز مذاکرات بین افغانی روشن شود.

وی افزود: در کابل تعدادی از سیاستمداران منتظر نتایج گفت و گوهای صلح امریکایی ها و طالبان و پس از آن آغاز مذاکرات بین افغانی هستند و دولت افغانستان هم آشکارا اعلام کرده تا زمانی که آتش بس برقرار نشود امکان حضور در میز گفت و گو وجود ندارد، به این معنی که پیش شرط آغاز مذاکرات بین افغانی آتش بس است که طالبان باید آن را بپذیرند.

به گفته این کارشناس سیاسی البته پشت پرده، گفت و گوهایی در جریان است که مردم از آن اطلاعی ندارند و این نگرانی وجود دارد که اگر بین امریکا و طالبان توافقی انجام شود آن توافق چگونه می تواند آغاز مذاکرات صلح بین افغانی و بعد به نتیجه رسیدن آن را تضمین کند، از همین رو همه منتظر روشن شدن نتیجه گفت و گوهای دوحه هستند که می تواند مسیر گفت و گوهای آینده را هم مشخص کند.

این عضو سابق پارلمان افغانستان عنوان کرد: در صورتی گه گفت و گوهای امریکا و طالبان در دوحه قطر به نتیجه ای برسد اداره ای که مورد اعتماد طالبان و سایر سیاستمداران در افغانستان باشد همان اداره موقت خواهد بود.

سلجوقی اظهار کرد: امریکا تاکنون جزئیات گفت و گوهای خود با طالبان را به حکومت افغانستان ارایه نداده و اگر هم ارایه داده حداقل مردم در جریان نیستند اما مسئله ایجاد حکومت موقت و یا حکومتی تحت نامی دیگر جدی است تا طرفین برای اجرای برنامه های آینده به آن اعتماد کنند.

وی اضافه کرد: به نظر می رسد انتخابات هم بر اساس همین پروژه با جنجال مواجه شده و هر روز ابعادی از تقلب، آشکار و قرار می شود که صندوق های رای بیشتری بازشماری شود.

 

کلیدواژه