دلو 01, 1398 15:18 Asia/Kabul

امریکایی ها و پاکستانی ها از مسئله صلح و مذاکرات با طالبان منافع خود را دنبال می کنند و صلح در افغانستان برای آن ها اهمیتی ندارد

عضو پیشین پارلمان افغانستان تاکید کرد: امریکایی ها و پاکستانی ها از مسئله صلح و مذاکرات با طالبان منافع خود را دنبال می کنند و صلح در افغانستان برای آن ها اهمیتی ندارد.

سلطان محمد اورنگ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان مبنی بر اینکه همسویی اسلام آباد و واشنگتن فرصتی برای برقراری صلح در افغانستان است، اظهار داشت: این ها حرف های تازه ای نیست و مقامات پاکستانی معمولاً زمانی که سفر امریکا را در پیش دارند سعی می کنند از پیش سوژه هایی را تعریف کنند.

این کارشناس سیاسی افغان عنوان کرد: برنامه صلح اکنون از دست افغان ها خارج شده و در دست پاکستانی ها هم نیست ضمن اینکه پاکستانی ها از ابتدا عامل نفاق و شقاق و خونریزی در منطقه و افغانستان بوده اند و دم زدن از صلح هم برای آنان شعاری بیش نیست.

وی افزود: طالبان هم همواره اعلام کرده اند که طرف مذاکره شان امریکا است نه حکومت افغانستان اما حکومت می گوید که مذاکره و صلح باید بین افغانی باشد به هر صورت داستان صلح افغانستان یک داستان طولانی است و خارجی ها هم هر کدام منافع خود را دنبال می کنند، پاکستانی ها بقای خود را در اختلاف کشورهای همسایه خود می بینند و به همین دلیل سال هاست که در افغانستان خونریزی به راه انداخته اند.

این عضو سابق پارلمان افغانستان عنوان کرد: امریکا در تمام دنیا به دنبال منافع خود است، پاکستان هم دست پرورده امریکا است و حتی دستور حرف زدن خود را هم از امریکا می گیرد، هر دو کشور منافع خود را پیگیری می کنند و در حالی که از افراطی گری پشتیبانی می کنند دم از صلح می زنند.  

به گفته اورنگ امریکایی ها همان استعمار قدیم را با استفاده از شعارهای جدیدی مانند دمکراسی در کشورهای مختلف پیاده می کنند و در حقیقت بربریت و خونریزی را گسترش می دهند، از یک طرف اختلافات را خلق می کنند و از سوی دیگر برنامه صلح را به راه می اندازند.

این کارشناس سیاسی در مورد نقش روسیه در روند صلح افغانستان و استقبال آن کشور از مذاکرات امریکا و طالبان هم گفت: روس ها می خواهند طالبانی را که امریکایی ها و پاکستانی ها ایجاد کردند و پرورش دادند در دامان خود بگیرند اما طالبان به ایجاد کنندگان خود وفادار خواهند بود.

وی یادآور شد که بی نظیر بوتو نخست وزیر اسبق پاکستان در سال 2007 به روزنامه لوموند فرانسه گفت: طالبان از سوی امریکا، کشورهای عربی، اسرئیل و امثال آن ها روی صحنه آورده شدند و ما آن ها را در دامان خود پرورش می دهیم. به هر صورت طالبان می خواهند از هر طریقی برای خود امکانات به دست آورند اما در نهایت به سوی بوجود آورندگان خود خواهند رفت.

 

کلیدواژه