سرطان 07, 1403 15:32 Asia/Kabul
  • ایرانیان مقیم یا مسافر در افغانستان می توانند در انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت کنند
    ایرانیان مقیم یا مسافر در افغانستان می توانند در انتخابات ریاست جمهوری ایران شرکت کنند

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات افغانستان گفت: تمام شرایط برای اخذ رای از ایرانیان مقیم یا مسافر در افغانستان برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران فراهم شده است.

محمد صدیقی فر در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار کرد: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همواره این اهتمام را داشته که زمینه مشارکت ایرانیان خارج از کشور را در انتخابات فراهم کند، در همین راستا سرکنسولگری ایران در هرات هم از این سیاست پیروی می کند و فردا به عنوان یک شعبه اخذ رای فعال خواهد بود و این وضعیت در نمایندگی های وزارت خارجه ایران در تمام نقاط جهان و از جمله پنج نمایندگی فعال در افغانستان وجود دارد.

وی افزود: امکان دسترسی تمام ایرانیان مقیم و مسافر در هرات به سرکنسولگری ایران در این شهر وجود دارد، امکانات و ظرفیت های لازم برای اخذ رای موجود است و پاسخگوی تمام مراجعین می باشد، اطلاع رسانی های لازم هم به تمام ولایت های تحت پوشش این نمایندگی شده و ایرانیانی هم که با سرکنسولگری در ارتباط بوده اند برای حضور حداکثری در انتخابات اعلام آمادگی کرده اند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات با یاد آوری اینکه در انتخابات قبلی حدود 90 درصد از ایرانیان واجد شرایط رای دهی که در هرات حضور داشتند در رای گیری شرکت کردند، گفت: طی سالیان گذشته به دلیل ارتباطات گسترده و عمیقی که بین مناطق غربی افغانستان و جمهوری اسلامی ایران وجود داشته ازدواج های متعددی بین اتباع ایرانی و افغانستانی انجام شده و بسیاری از زنان ایرانی که با مردان افغانستانی ازدواج کرده اند در افغانستان زندگی می کنند، در انتخابات دوره قبل حدود 400 بانوی ایرانی در هرات حضور داشتند که حدود 380 نفر از آن ها در انتخابات شرکت کردند.

صدیقی فر عنوان کرد:پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان به دلیل شرایط اقتصادی و مسایل دیگر تعدادی از بانوان ایرانی به ایران بازگشتند و به نظر می رسد آمار تا 40 درصد کاهش یافته و احتمالا حدود 250 ایرانی در هرات حضور دارند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات بیان کرد که اطلاع رسانی های لازم به اتباع ایرانی حاضر در افغانستان در خصوص امکان اخذ رای در سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات شده و با مسوولان حکومت طالبان صحبت شده که حتی اگر برخی اتباع ایرانی در زندان های افغانستان باشند امکان اخذ رای از آنان فراهم شود و آنان هم در این زمینه قول مساعد داده اند.

وی اضافه کرد: تلاش شده که برای هر ایرانی مقیم در افغانستان که قصد شرکت در انتخابات را داشته باشد شرایط رای دهی فراهم شود.

کلیدواژه