مردم افغانستان از هر برنامه و حرکتی در رابطه با مسئله صلح این کشور استقبال می کنند
(last modified 1398-11-07T10:21:19+00:00 )
دلو 07, 1398 14:51 Asia/Kabul

مردم افغانستان از هر برنامه و حرکتی در رابطه با مسئله صلح این کشور که منجر به صلح پایدار شود استقبال می کنند

کارشناس سیاسی افغان گفت: مردم افغانستان از هر برنامه و حرکتی در رابطه با مسئله صلح این کشور که منجر به صلح پایدار شود استقبال می کنند.

سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره در نشستی که از سوی تعدادی از شخصیت های افغان به میزبانی محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی و رهبر حزب وحدت مردم افغانستان در کابل برگزار شد اظهار داشت: در این نشست موضوع کاهش خشونت به جای آتش بس با طالبان مطرح شده و مورد تائید قرار گرفته است. اما ریاست جمهوری و طرفداران آن فقط بر آتش بس تاکید دارند.

وی افزود: در معاملاتی که بین طرفین مختلف انجام می شود و باج هایی که پرداخته می شود این مردم هستند که قربانی می شوند در حالی که در روندهایی مانند صلح باید مردم دخیل شوند و از کارها و فعالیت های بیهوده پرهیز شود زیرا در حال حاضر زلمی خلیلزاد و کسانی مانند وی در رابطه با موضوع صلح آب در هاون می کوبند.

به گفته این کارشناس افغان آنان نشست هایی با طالبان برگزار می کنند در حالی که هیچ نتیجه ای ندارد و فقط مردم را سرگرم می کنند از همین رو امید می رود این حرکتی که آغاز شده یأس مردم را به امید تبدیل و حضور مردم را در صحنه گسترده تر کند تا اهرم فشاری شود برای کسانی که صلح را بازیچه قرار داده اند و در واقع به نام حرکت های صلح از طالبان حمایت کرده و آنان را بزرگ جلوه می دهند.

مظفری اظهار امیدواری کرد که این نشست ها اوضاع را تغییر دهد و صلح وارد مراحل اساسی شود که مردم هم در آن سهم داشته باشد تا نتیجه ملموس مشاهده شود و مردم بار دیگر در آتش جنگ نسوزند، اینکه امریکا با بخشی از طالبان کنار بیاید و توافق کند اما جنگ به گونه ای دیگر دوام پیدا کند به سود مردم نیست.

این کارشناس سیاسی با اشاره به موضع جدی ریاست جمهوری افغانستان در مورد آتش بس و تمایل ریاست اجرایی و شخصیت هایی مانند حامد کرزی رئیس جمهور پیشین به کاهش خشونت که از سوی امریکایی ها مطرح شده اظهار کرد: به نظر نمی رسد که ریاست جمهوری از موضع خود کوتاه بیاید.

وی اظهار امیدواری کرد که تلاش های جدید سبب شود روند صلح از وضعیت بی نتیجه فعلی خارج شده و برنامه هایی مانند آتش بس یا کاهش خشونت منجر به صلح شوند.

 

کلیدواژه