هشدار اتحادیه اروپا درباره قطع کمک‌ها به افغانستان
(last modified 1398-11-08T10:14:10+00:00 )
دلو 08, 1398 14:44 Asia/Kabul
  • هشدار اتحادیه اروپا درباره قطع کمک‌ها به افغانستان
    هشدار اتحادیه اروپا درباره قطع کمک‌ها به افغانستان

نماینده اتحادیه اروپا در افغانستان در توئیتی به دولت کابل هشدار داد، اگر در امر مبارزه با فساد تلاش جدی نکند، کمک ها و حمایت های جامعه جهانی را از دست خواهد داد.

دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در کابل با اشاره به قرار گرفتن نام افغانستان در فهرست فاسدترین کشورهای جهان، افغانستان را به قطع کمک های خود تهدید کرده است.

اتحادیه اروپا اعلام کرده که گزارش سازمان شفافیت بین‌الملل درمورد شاخص جهانی فساد در سال ۲۰۱۹ نشان می‌ دهد که افغانستان هنوز در جدول فاسدترین کشورهای جهان قرار دارد.

در گزارش سالانه‌ سازمان شفافیت بین‌الملل در رابطه به فساد که در 23 ژانویه منتشر شد، افغانستان از جمله فاسدترین امور اقتصادی را درجهان داراست و حتی یک رتبه هم نسبت به سال گذشته افت داشته و در جایگاه ۱۷۳ جهان قرار گرفته ‌است.

محاسبات ارزیابان این سازمان بین المللی نشان می دهد که تلاش‌ها در راستای مبارزه با فساد در افغانستان از سال ۲۰۱۸ تاکنون هیچ پیشرفتی نداشته است.

هشدار دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در افغانستان درباره قطع کمک ها در صورت  ادامه روند کنونی فساد مالی در این کشور،در حالی است که بخش عمده فساد مالی در افغانستان متوجه شرکت های خارجی مشارکت کننده در عرصه بازسازی این کشور است که نهادهای غربی نیز به آن اذعان دارند.   

در گزارش های مختلف اداره بازرسی عمومی برای بازسازی افغانستان موسوم به سیگار که توسط دولت آمریکا اداره می شود،بارها اذعان شده است که پروژه های که در فهرست بازسازی قرار گرفته اند به دلیل عدم اولویت در تامین نیازهای مردم، تنها موجب هدر رفتن کمک های مالی بین المللی شده است.

از زمان شروع روند بازسازی افغانستان تاکنون، بیش از 80 درصد کمک های بین المللی در اختیار موسسات و نهادهای خارجی به خصوص آمریکایی که به اصطلاح در عرصه بازسازی این کشور فعالیت دارند، سپرده شده است که هدر رفتن این کمک ها از فساد جدی این موسسات حکایت دارد.  

«عزیز احمد فانوس» استاد دانشگاه کابل گفته است؛ درهشتاد درصد  فساد در افغانستان، موسسات خارجی و دولتهای کمک کننده سهیم هستند.

اگر چه در بررسی ابعاد مختلف فساد مالی و اداری در افغانستان،گزارش هایی نیز درباره فساد در نهادهای دولتی این کشور وجود دارد اما سهم آنان در مقابل حجم گسترده فساد مالی شرکت های خارجی و اقدامات این شرکت ها در از بین بردن منابع مالی بازسازی این کشور ،چندان قابل توجه نیست.

در چنین شرایطی که بخش عمده فساد مالی درافغانستان توسط شرکت های خارجی صورت می گیرد،هشدارهایی درباره قطع کمک ها به این کشور نوعی پاک کردن صورت مسئله ریشه فساد در افغانستان است که از نظر افکار عمومی قابل پذیرش نخواهد بود.

انتظار مردم و دولت افغانستان از کشورهای غربی مشتمل بر آمریکا و اروپا این است که بجای فرافکنی درباره مسئله فساد مالی در افغانستان،زمینه فساد و هدر رفتن منابع مالی روند بازسازی را از بین ببرند که واگذاری همه امور مربوط به مدیریت کمک های مالی خارجی ونحوه تخصیص بودجه براساس اولویت پروژه ها،مهمترین  آن خواهد بود.

کشورهای اروپایی در زمانی می توانند درباره قطع کمک های مالی به افغانستان هشدار دهند که زمینه فساد توسط شرکت های خارجی به خصوص غربی در روند بازسازی این کشور را مهار کنند و پس از واگذاری مدیریت کمک های مالی خارجی به دولت کابل،درباره پیامدهای هر گونه ارتکاب نهادهای افغانستان به فساد مالی هشدار دهند.

کلیدواژه