دلو 11, 1398 14:37 Asia/Kabul
  • هشدار سازمان اطلاعات پاکستان درباره موج جدید حملات تروریستی
    هشدار سازمان اطلاعات پاکستان درباره موج جدید حملات تروریستی

سازمان اطلاعات ارتش پاکستان درباره موج جدید حملات تروریستی توسط سازمان اطلاعاتی افغانستان و هند، هشدار داد.

سازمان اطلاعات ارتش پاکستان اعلام کرد که سازمان جاسوسی افغانستان (NDS) و سازمان جاسوسی هند (RAW) با حمایت و تجهیز شبه نظامیان، به دنبال اجرای حملات تروریستی به مکان های مقدس سیک ها در منطقه مرزی "کرتارپور" پاکستان هستند.

دستگاه اطلاعات پاکستان (ISI) پس از یافتن سرنخ های مشکوک میان شبه نظامیان در ایالت پنجاب و رابطان آنها در هند به اطلاعاتی در خصوص آمادگی برای حملات تروریستی در آن کشور دست یافته است.

گزارش سازمان اطلاعات ارتش پاکستان درباره دست یافتن به اطلاعاتی درباره برنامه سازمان های جاسوسی هند و افغانستان برای انجام عملیات علیه مراکز مقدس سیک ها در منطقه کرتاپور پاکستان از طریق شبه نظامیان وابسته، در حالی است که در سال های اخیر مقامات دهلی نو بارها اسلام اباد را به تضییع حقوق اقلیت ها ، عدم تامین امنیت جانی آنان و  نداشتن سازوکار لازم برای جلوگیری از حمله به اماکن مقدس آنان متهم کرده است.

گزارش سازمان اطلاعات ارتش پاکستان درصدد ارائه این پیام است که سازمان های جاسوسی هند و افغانستان  تلاش دارند  با اعمال برخی اقدامات خرابکارانه علیه اقلیت سیک در منطقه کرتاپور پاکستان، دولت این کشور را به بی کفایتی و ضعف در تامین امنیت سیک ها متهم کند و عملا جامعه سیک ها را در مقابل دولت اسلام آباد قرار دهد.
سیک ها در هند گرایشات جدایی طلبانه دارند و خواهان تشکیل ایالت مستقل خالستان هستند که دولت پاکستان به دلیل جایگاه اپوزیسیون آنان در هند از مطالبات آنان حمایت می کند.

با توجه به قرار گرفتن مهمترین مکان مقدس سیک ها در پاکستان ، هر ساله هزاران نفر از جامعه سیک ها از کشورهای مختلف خواهان حضور در مراسم مذهبی خود در این کشور هستند که دولت پاکستان بنا به برخی ملاحظات محدودیت هایی را برای سفر آنان به کرتاپور اعمال می کند که دولت هند سال گذشته با انتقاد از این محدودیت ها تلاش کرد تا موضع مثبت سیک ها درقبال اسلام آباد را تغییر دهد.
در چنین شرایطی نگرانی سازمان اطلاعات ارتش پاکستان آنست که سازمان های جاسوسی رقیب در هند و افغانستان با اجرای برنامه های خرابکارانه علیه اماکن مقدس سیک ها در کرتاپور از طریق شبه نظامیان وابسته و مزدور، وجهه اسلام آباد در بین سیک ها را مخدوش کند.
البته سازمان جاسوسی هند در سال های اخیر با حمایت از گروه های مخالف دولت پاکستان و به خصوص جریان جدایی طلب در ایالت بلوچستان تلاش کرده از این طریق فشارها بر این کشور را افرایش دهدو حتی سازمان های اطلاعاتی پاکستان، دهلی نو را به حمایت های مالی و نظامی از جدایی طلبان در بلوچستان متهم می کند.

برنامه هند و پاکستان برای حمایت از گروه های سیاسی، قومی و مذهبی مخالف در دو کشور درجهت تقویت توان رقابتی و تضعیف موقعیت حریف موجب شده تا اسلام آباد از استقلال طلبی سیک ها در هند و شکل گیری ایالت خالستان حمایت کند و در مقابل نیز هند از جدایی طلبان در بلوچستان پشتیبانی کند.

کلیدواژه