مردم افغانستان بیشترین تاثیر را از انقلاب اسلامی ایران گرفتند
(last modified Sun, 02 Feb 2020 10:46:31 GMT )
دلو 13, 1398 15:16 Asia/Kabul

انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فراجغرافیایی بود و مردم افغانستان بیشترین تاثیر را از آن پذیرفتند

کارشناس علوم سیاسی و دینی تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فراجغرافیایی بود و مردم افغانستان بیشترین تاثیر را از آن پذیرفتند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید جواد وحیدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران به همه آزادگان، رهبر معظم انقلاب و مردم شریف ایران اظهار داشت: سه مولفه مهم و شعار انقلاب اسلامی ایران یعنی، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی سبب شد که ملت ها همواره از این انقلاب الگو و تاثیر بگیرند.

وی افزود: حضرت امام خمینی (ره) که مبارزه خود را علیه استبداد در 15 خرداد سال 1342 آغاز و اعلام کرد، از همان زمان مردم افغانستان در ارتباط با حضرت امام و آشنایی با تفکر امام و روش و شیوه ایشان قرار گرفتند.

به گفته این روحانی افغان در آن زمان ایران گرفتار استبداد شاهنشاهی و وابستگی به غرب بود در افغانستان هم رژیم استبدادی و پادشاهی برقرار بود و ملت های جهان نیز درگیر دو نوع ایدئولوژی بودند و دو راهکار برای برون رفت از مشکلات خود سراع داشتند یکی اینکه به دامن شرق پناه ببرند و ایدئولوژی مارکسیستی را بپذیرند و دیگر اینکه به دامن غرب پناه برده و لیبرال دمکراسی را بپذیرند.

این کارشناس افغان عنوان کرد: اما یک تفکر دیگر با بنیانگذاری حضرت امام خمینی به وجود آمد که شعار آن نه شرقی و نه غربی بود و اینکه راه حل نه شرق است و نه غرب بلکه بازگشت به اسلام و تاسیس حکومت اسلامی است و تفکری که از ناحیه امام ارایه شد مبارزین را متوجه این امر کرد.

آقای وحیدی اظهار کرد: تفکرات در محیط های آکادمیک افغانستان بیشتر روی محور مارکسیستی، لیبرال دمکراسی و تا حدی اخوان المسلمین بود، وقتی که امام این مسئله و شیوه مبارزه مدنی و حضور مردم در خیابان ها را مطرح کردند، مبارزان افغانستانی هم به مبارزه خود شتاب بیشتری دادند.

وی یادآور شد که نه ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در افغانستان حکومت مارکسیستی با کودتا روی کار آمد و با این پیروزی مبارزه مردم افغانستان شدت گرفت و خیابان های افغانستان مانند خیابان های تهران و مشهد پرشور و شلوغ بود و قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران هر لحظه پیگیر تحولات افغانستان بودند و شور و شعف وصف ناشدنی میان مردم به وجود آمد.

این صاحبنظر افغان یادآور شد پیوند فکری، پیوند فرهنگی و زبان مشترک همه باعث شد که افغانستان بیش از همه کشورها از انقلاب اسلامی ایران تاثیر بگیرد، انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فراجغرافیایی بود و الهام بخش تمام کشورهای تحت ظلم و ستم بود و اینکه راه حل می تواند بازگشت به اسلام و تشکیل حکومت اسلامی باشد.

آقای وحیدی در رابطه با علت تاثیرپذیری ملت ها و مستضعفین از انقلاب اسلامی ایران که سال به سال هم بیشتر می شود اظهار داشت: مولفه ها و شعارهای این انقلاب برگرفته از فطرت انسانی است، شعار اصلی این انقلاب استقلال یعنی نفی سلطه گری و آزادی که خواست همه مردم است و جمهوری اسلامی بوده و می باشد که دینداری و خداجویی هم یک امر فطری است و نقش مردم و تاثیرگذاری  توده های مردم در سرنوشت خود از دیگر مولفه های مهم آن است.

وی یادآوری کرد: زمانی که بیداری اسلامی در کشورهای عربی به راه افتاد تمام اذهان به این سمت رفت که این خیزش برگرفته و الهام گرفته از حرکت امام خمینی (ره) بوده است.

 

کلیدواژه