دلو 14, 1398 15:39 Asia/Kabul
  •  درخواست کرزی برای توقف عملیات نظامیان آمریکایی در افغانستان

رییس جمهوری سابق افغانستان در دیدار نماینده‌ ویژه امریکا در امور آن کشور، قطع حملات هوایی نظامیان امریکایی در افغانستان را خواستار شد.

حامد کرزی در این  دیدار در کابل با اشاره به تلفات غیرنظامیان افغان از جمله زنان و کودکان در حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکا در افغانستان، از واشنگتن خواست به این حملات پایان دهد .

رئیس جمهور سابق افغانستان همچنین اظهار امیدواری کرد جنگ در کشورش هرچه زودتر پایان یابد و امنیت و آرامش به این کشور بازگردد.

این برای اولین بار نیست که مقامات قبلی و فعلی افغانستان از جمله حامد کرزی خواستار توقف عملیات نظامیان آمریکایی درآن کشور به خصوص حملات هوایی علیه غیر نظامیان افعان شده اند.
حامد کرزی در دوره پس از واگذاری قدرت بیش از زمان حضور در مسند ریاست جمهوری افغانستان به انتقاد از عملکرد نظامیان آمربکایی در آن کشور پرداخته است.

در شرایطی همچنان عملیات نظامی آمریکا در افغانستان تداوم یافته است که کاخ سفید رسما در پایان سال ۲۰۱۴ خاتمه ماموریت رزمی نیروهای خارجی در این کشور را اعلام کرده بود.
بر غم تعهد آمریکا و ناتو برای توقف عملیات رزمی در افغانستان اما در پنج سال گذشته ، نظامیان آمریکایی در افغانستان بارها ضمن نقض این تعهد خود، صدها تن از شهروندان افغان را در حملات شبانه و هوایی خود به گام مرگ فرستاده اند که این مسئله موجب اعتراض شدید مقامات کابل و تشدید نفرت عمومی در افغانستان از ادامه حضور نیروهای خارجی شده است.

در توافق بین آمریکا و افغانستان برای توقف ماموریت رزمی نیروهای خارجی تصریح شده بود که نیروهای خارجی تنها بادرخواست دولت کابل برای کمک به مبارزه با تروریسم می توانند وارد عرصه عملیات نظامی شوند که در پنج سال گذشته این توافق بارها از سوی فرماندهی نیروهای آمریکایی در افغانستان نقض شده است.

با توجه به ادامه حملات شبانه و هوایی نیروهای آمریکایی در افغانستان بر خلاف توافق درباره پایان ماموریت رزمی آنان ، مطالبه ملی مردم این کشور برای خروج کامل نیروهای خارجی بیش از پیش ضرورت پیدا کرده است و از نظر افکار عمومی افغانستان تداوم حضور ناامن کننده نظامیان آمریکایی تنها به افزایش تهدیدات امنیتی منجر می شود.

البته اصرار آمریکا بر ادامه حضور در افغانستان علاوه بر انکه سبب گسترش تهدیدات امنیتی در این کشور شده است به روند صلح در افغانستان نیز آسیب جدی وارد کرده است.
گروه طالبان بارها اعلام کرده تنها زمانی گفتگوهای صلح در افغانستان نتیجه می دهد که نیروهای آمریکایی به طور کامل از این کشور خارج شوند و زمینه را برای استقرار صلح فراهم کنند.

کلیدواژه