دلو 14, 1398 18:50 Asia/Kabul
  • مجروح شدن خبرنگاران برون مرزی در سوریه؛ رسالتی پرتهدید
    مجروح شدن خبرنگاران برون مرزی در سوریه؛ رسالتی پرتهدید

بار دیگر دو تن از خبرنگاران معاونت برون مرزی سازمان صدا وسیما در سوریه هدف حمله تروریست ها قرار گرفته و زخمی شدند.

در حمله خمپاره‌ ای تروریست ‌ها به خبرنگاران معاونت برون مرزی سازمان صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران در جنوب غربی حلب در شمال سوریه خبرنگاران الکوثر و العالم و همچنین تصویربردار العالم مجروح شدند.

این خبرنگاران در حین پوشش تحولات میدانی حومه جنوبی حلب مجروح شده اند.

بحران سوریه از مارس 2011 آغاز شد و مارس 2020 نیز نهمین سال این بحران خاتمه می یابد.

پوشش رسانه ای این بحران اهمیت زیادی در این 9 سال داشته است.

رسانه ها و خبرنگاران در جنگ ها و بحران ها نقش بسیار برجسته ای ایفا می کنند.

"جوزف نای"، اندیشمند سرشناس آمریکایی عنوان می کند رسانه ها قادر هستند باورهای افراد را مجدداً شکل دهند و بحرانی را پررنگ یا کم رنگ معرفی کنند.

شبکه تلویزیونی الجزیره قطر در جریان انتفاضه دوم در سال 2000 تصاویر شهادت "محمد الدوره" کودک 12 ساله فلسطینی را در آغوش پدرش که توسط سربازان اسرائیلی اتفاق افتاد، منتشر کرد. این تصاویر اوج قساوت و بی رحمی و جنایت رژیم صهیونیستی را برای افکار عمومی جهانی نشان داد.

اگرچه بحران سوریه از سوی همه رسانه های جهانی پوشش داده شد، اما امپراطوری رسانه ای غرب و برخی از جریان های سرشناس رسانه ای جهان عرب، تحولات سوریه را به گونه ای پوشش دادند که با سیاست های قدرت های غربی و حکام این کشورها سازگار باشد.

این رسانه ها به "انگاره سازی معکوس" در قبال بحران سوریه روی آوردند و مطابق با این روش، واقعیت های میدانی و سیاسی بحران سوریه را تحریف کرده و تلاش کردند نظام جهانی را علیه دمشق متحد کنند.

این شیوه به خصوص در شایعات مربوط به استفاده نظام سوریه از سلاح شیمیایی مورد استفاده زیادی قرار گرفت.

در این میان، رسانه های مستقلی نیز حضور داشتند که به دور از رویکرد امپراطوری های رسانه ای، تلاش کردند واقعیت های میدانی و سیاسی سوریه را همان گونه که هست، پوشش دهند، اطلاعات را به طور واقعی و بدون تحریف در اختیار مخاطبان قرار دهند. رسانه های برون مرزی جمهوری اسلامی ایران از جمله این رسانه های مستقل هستند.

خبرنگاران رسانه های برون مرزی جمهوری اسلامی ایران در این مسیر و هدف ضمن اینکه مورد هجمه تبلیغاتی قرار گرفتند، با تهدیدهای ناشی از حمله های تروریستی نیز مواجه شدند و شماری در این حمله ها شهید یا زخمی شدند.

"مایا ناصر" خبرنگار شبکه پرس تی وی سپتامبر 2012 در دمشق هدف حمله تروریست ها قرار گرفت و به شهادت رسید.

"محسن خزایی" خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما نوامبر 2016 در حمله گروه‌های تروریستی در حلب سوریه به شهادت رسید.

"محمد حسن حسینی" خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما اوت 2015 در حین  پوشش خبری عملیات ارتش سوریه در ارتفاعات لاذقیه در شمال غرب این کشور بر اثر اصابت ترکش مجروح شد.

"ضیاء قدور"، خبرنگار شبکه العالم و "ابراهیم الکحیل"، تصویربردار این شبکه و همچنین "صهیب المصری"، خبرنگار شبکه الکوثر نیز روز گذشته (دوم فوریه 2020) در جنوب غربی حلب مجروح شدند.

این شهادت ها و مجروح شدن خبرنگاران برون مرزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نشان داد که آنها رسالتی بزرگ و آگاهی دهنده، اما پرخطر دارند. با این حال، همچنان با عشق و علاقه به این رسالت خود ادامه می دهند.

کلیدواژه