میزان 17, 1395 15:04 Asia/Kabul
  •  دیپلماسی ایران در توجه به بُعد انسانی بحران سوریه

صادق‌حسین جابری‌انصاری معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه ایران و امانوئل بسلر معاون وزیر امور خارجه و رئیس آژانس کمک‌های بشردوستانه سوئیس در ژنو درباره بحران انسانی سوریه رایزنی کردند.

جابری‌انصاری و بسلر روز جمعه توجه ویژه به ابعاد بحران انسانی سوریه در کنار بحران تروریسم در این کشور را لازمه حل بحران سوریه دانستند و برگزاری دور جدید نشست سه جانبه ایران، سوئیس و سوریه در آینده نزدیک را برای تسهیل ارسال کمک‌های انساندوستانه به سوریه خواستار شدند.

به ابتکار تهران، تاکنون چند دور نشست سه جانبه ایران، سوئیس و سوریه با هدف پیگیری ابعاد بحران انسانی در این کشور برگزار شده است. همزمان با شروع بحران در سوریه، جمهوری اسلامی ایران بُعد انسانی و سیاسی بحران را پیگیری کرده است.

کمک‌های انساندوستانه به مردم نیازمند در میدان جنگ و حوادث از اصول سیاست خارجی ایران است. در این زمینه، تلاش‎های منطقه‌ای و بین المللی با هدف توجه و کمک به مردم نیازمند و گرفتار در بحران سوریه و یمن، در دستور کار دستگاه دیپلماسی ایران بوده است.

ایران درچارچوب رایزنی برای حل بحران در سوریه درچارچوب روش سیاسی و مبارزه قاطع با تروریسم، موضوع کمک بشردوستانه به مردم سوریه گرفتار در محاصره تروریست‌ها را دنبال کرده است.

کمک‌های بهداشتی و انسانی ایران همواره با همکاری دولت و هلال احمر سوریه برای مردم جنگ‌زده این کشور ارسال شده است. با توجه به ابعاد گسترده بحران انسانی در سوریه کمک یک یا دو کشور کافی نیست و تلاش جامعه جهانی برای رفع نیاز مردم سوریه ضروری است.

هدف نشست‌های مختلف و سه جانبه ایران، سوئیس و سوریه، بررسی ابعاد بحران انسانی این کشور و یاری به جامعه جهانی در ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم گرفتار در مناطق بحرانی در سوریه بوده است.

همکاری و رایزنی مستمر ایران، سوئیس و سوریه به سبب اهمیت بعد انسانی بحران در این کشور بوده و جمهوری اسلامی ایران همواره برای ایفای نقش در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.

بحران انسانی در سوریه به ویژه در حلب گسترده است، اما با توجه به گستردگی این بحران، تلاش جدی بین المللی در این زمینه مشاهده نمی‌شود. نگاه به بحران انسانی، نگاه انسان‌دوستانه و فارغ از سیاسی‌کاری را می‌طلبد، اما با توجه به وضعیت موجود متاسفانه به مساله انسانی در سوریه، نگاه سیاسی حاکم است.

وضعیت کنونی حلب که مردم سوریه در آتش جنگ‌افروزی تروریست‌ها گرفتار هستند، تلاش جدی جامعه جهانی را می‌طلبد تا به ارسال فوری کمک غذایی و بهداشتی اقدام کند. وضعیت انسانی حاکم در حلب و تعلل و کوتاهی جامعه جهانی به ویژه سازمان ملل در کمک به مردم سوریه، بیانگر استفاده ابزاری از موضوع انساندوستانه و سیاسی کردن آن است.

کمک موثر به صلح، آتش‌بس و کمک‌رسانی انسان‌دوستانه اصلی اساسی درچارچوب سیاست منطقه‌ای ایران برای حل بحران‌ها است. رایزنی جابری‌انصاری با "استفان دی‌میستورا" نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در ژنو هم پیگیری این سیاست بوده است. به گفته جابری‌انصاری فاجعه انسانی، مهمترین بعد بحران سوریه بوده و توجه جدی و چاره اندیشی برای مهار آن ضروری است.