روابط و تعاملات بین افغانستان و ایران در حوزه های مختلف در حال گسترش است
(last modified 1398-12-05T09:56:40+00:00 )
حوت 05, 1398 14:26 Asia/Kabul

روابط و تعاملات بین جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف در حال گسترش است

رئیس انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان گفت: روابط و تعاملات بین جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف در حال گسترش است.

داوود مرادیان در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان و موسسه مطالعات آسیای مرکزی و افغانستان در مشهد به خبرنگار رادیو دری گفت: بین دو دولت و بخش های خصوصی دو کشور روابط بسیار خوبی برقرار است و تعاملات و رفت و آمدهای زیادی هم بین نهادهای تحقیقاتی و دانشگاهی وجود دارد.

وی افزود: با امضای این تفاهمنامه خواستیم که تعاملات دانشگاهی و پژوهشی بین دو کشور ساختار مشخصی داشته باشد زیرا در حال حاضر بسیاری از رفت و آمدها غیر رسمی و غیر قابل برنامه ریزی است، در نظر بود با امضای این تفاهمنامه ساختاری ایجاد شود که بتوانیم کارهای پژوهشی خود را با برنامه ریزی پیش ببریم.

رئیس انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان عنوان کرد: بر اساس این تفاهم نامه در نظر است که کارهای مشترکی در چند عرصه انجام شود، یکی از مهمترین کارها این است که به زودی گفت و گوی خراسان رضوی و هرات را آغاز خواهیم کرد که در موضوعات مختلف خواهد بود، در مرحله اول قرار است بین دو استان گفت و گوها در عرصه اقتصادی انجام شود تا فرصت ها و مشکلات اقتصادی بین دو ولایت شناسایی شود.

مرادیان اظهار کرد: گام بعدی این است که با استفاده از کادر دانشگاهی و متخصص دو کشور راهکارهای مشخصی را جهت استفاده بهتر و بیشتر از فرصت ها و برداشتن موانع و مشکلات ارایه کنیم.    

وی اضافه کرد: هر دو نهاد انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان و موسسه مطالعات آسیای مرکزی و افغانستان وظیفه خود می دانیم که نقطه وصلی بین دیگر نهادها و دست اندرکاران باشیم و پژوهش های مشخص و برنامه های فرهنگی هم خواهیم داشت اما نکته مهم این است که می خواهیم بازوی پژوهشی و دانشگاهی دو دولت باشیم.

 

کلیدواژه