اراده ها و ظرفیت های فراوان بین دو کشور ایران و افغانستان برای همکاری وجود دارد
(last modified 1398-12-05T11:44:05+00:00 )
حوت 05, 1398 16:14 Asia/Kabul

بین دو کشور ایران و افغانستان اراده ها، نیازها و ظرفیت های فراوان متقابل برای همکاری وجود دارد

رئیس موسسه مطالعات آسیای مرکزی و افغانستان گفت: بین دو کشور ایران و افغانستان اراده ها، نیازها و ظرفیت های فراوان متقابل برای همکاری وجود دارد.

عباس فیاض در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین انستیتوت مطالعات استراتژیک افغانستان و موسسه مطالعات آسیای مرکزی و افغانستان در مشهد به خبرنگار رادیو دری گفت: فاصله بین این اراده ها و ظرفیت ها تا اقدام با پژوهش پر می شود، پژوهش می تواند نیازها را برجسته کند و به مسئولین راهکار بدهد تا اراده ها عملی شوند و کمک می کند که کارها به درستی انجام شوند که در این صورت نتیجه درست هم خواهد داد.

وی افزود: اولین کاری که می خواهیم در این زمینه انجام دهیم گفت و گوهای اقتصادی بین دو استان هرات و خراسان رضوی است که زمینه های فراوانی دارد و از این مسیر می تواند تاثیرات اجتماعی-انسانی فراوانی برجا بگذارد و تلاش می شود که همکاری ها را بین دو دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان در عرصه های دیگر هم نشان داده و عملیاتی کنیم.

رئیس موسسه مطالعات آسیای مرکزی و افغانستان در پاسخ به سوالی در مورد کمبود آگاهی و اطلاعات جامعه ایران در رابطه با افغانستان در عرصه های مختلف در حالی که آگاهی و اطلاعات افغانستانی ها از ایران در سطح بالایی قرار دارد عنوان کرد: به نظر می رسد این فاصله جامعه ایران نسبت به جامعه افغانستان به علت شدت نزدیکی باشد به این معنی که شدت قرب، این احساس را به وجود آورده که ما جامعه افغانستان را می شناسیم و نیاز نداریم بیشتر بشناسیم.

فیاض اظهار کرد: به عنوان مثال بسیاری از مردم با ورود به فضای مجازی احساس می کنند که همه چیز را می دانند در حالیکه چنین نیست، در مورد شناخت افغانستان هم وضعیت همین گونه بوده و مردم ایران فکر می کنند که افغانستان و جامعه آن را می شناسند و نیاز ندارند که بیشتر بشناسند به ویژه در شهرهایی مانند مشهد یا شهرهایی که مهاجرپذیر بوده اند و احساس فاصله ای نمی کنند.

وی اضافه کرد: یک علت دیگر هم حتماً غفلت بوده، غفلت از اینکه نیاز به شناخت بیشتر و بازشناسی است. البته تعدادی از صاحبنظران افغانستانی و ایرانی کارهایی در این زمینه انجام داده اند، زمانی تلویزیون ایران هم برنامه هایی در این خصوص تهیه و پخش می کرد که البته کافی نبود.

 

کلیدواژه