صلح با طالبان؛ خروج آبرومندانه آمریکا از افغانستان
(last modified Sat, 29 Feb 2020 11:35:37 GMT )
حوت 10, 1398 16:05 Asia/Kabul
  • صلح با طالبان؛ خروج آبرومندانه آمریکا از افغانستان
    صلح با طالبان؛ خروج آبرومندانه آمریکا از افغانستان

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در جریان مبارزات انتخاباتی و پس از ورود به کاخ سفید قول داده بود که نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کند؛ با این حال این وعده هنوز محقق نشده است.

اکنون ترامپ امیدوار است با امضای توافق با گروه طالبان زمینه این امرمهیا شود. وی صلح با طالبان را گامی به سوی پایان جنگ در افغانستان و خروج نظامیان آمریکایی از این کشور دانسته است.

دونالد ترامپ بامداد شنبه بیانیه‌ای به مناسبت توافق صلح با طالبان منتشر کرد، توافقی که قرار است امروز (شنبه، 29 فوریه) در دوحه پایتخت قطر با حضور نمایندگانی از افغانستان و برخی دیگر کشورها امضا شود.

ترامپ در این بیانیه با اشاره به وعده انتخاباتی خود مبنی بر بازگرداندن نظامیان آمریکایی از مناطق مختلف در جهان به کشورشان، مدعی شد: "دولت او در این زمینه پیشرفت مهمی کرده است."

ترامپ پیشتر گفته بود که در صورت پای بندی طالبان به توافق کاهش خشونت، توافق نامه صلح را خود او امضا خواهد کرد. دفتر سیاسی طالبان در قطر اعلام کرد که قرار است وزیران خارجه و نمایندگان ویژه حدود سی کشور و سازمان‌های معتبر بین‌المللی در مراسم امضای توافق‌نامه میان این گروه و آمریکا شرکت کنند.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در مراسم امضای توافق صلح با طالبان حضور خواهد یافت و «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا نیز اعلامیه مشترکی با دولت افغانستان صادر خواهد کرد. این توافق به معنی پایان حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان نخواهد بود.

ترامپ در بیانیه خود گفت: "اگر طالبان و دولت افغانستان به تعهدات خود پای بند بمانند، ما گامی قدرتمند به سوی پایان جنگ در افغانستان و بازگشت سربازانمان به وطنشان برداشته‌ایم."

با توجه به اینکه ترامپ ناچار است برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2020 آمریکا برکسب دستاوردهایی در عرصه خارجی تاکید کند، مسلما خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان یکی از این موارد خواهد بود. به ویژه اینکه افزایش تلفات نظامیان آمریکایی در افغانستان موجب فشار هر چه بیشتر افکار عمومی در سال انتخابات، برای خروج این نیروها از افغانستان خواهد شد.

تاکنون چند بار به رغم برگزاری مذاکرات صلح بین آمریکا و طالبان، به دلایل مختلف این مذاکرات و یا امضای توافق نامه صلح با ناکامی مواجه شده است. با این حال امضای توافق صلح با طالبان به معنای رها کردن افغانستان از سوی آمریکا نیست. مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در 20 اکتبر 2019 در اظهاراتی مدعی شد که آمریکا می‌تواند شمار نیروهایش در افغانستان را به هشت هزار و 600 نفر کاهش دهد.

با این حال خروج این نیروها تنها در صورت توافق با طالبان انجام خواهد شد و بخشی از توافق نامه با طالبان خواهد بود. به رغم تاکید اسپر بر کاهش شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از توافق احتمالی با طالبان، این امر به معنای خروج کامل نظامی آمریکا از این کشور نخواهد بود.

این در حالی است که طالبان همواره بر خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان تاکید کرده است.

قرار است پس از امضای توافق‌نامه‌ صلح آمریکا و طالبان، گفت‌ و گو بین‌افغانی میان گروه طالبان و نمایندگانی از دولت افغانستان آغاز شود. آمریکا و طالبان توافق کاهش خشونت را دو هفته پیش امضا کردند تا در صورت موفقیت‌آمیز بودن، پس از آن توافق صلح را امضا کنند.

اجرای توافق کاهش خشونت از بامداد شنبه 22 فوریه آغاز شد. با این حال می توان پیش بینی کرد که حتی در صورت امضای توافق نامه دوحه بین آمریکا و طالبان، با توجه به وضعیت سیال و بی ثبات افغانستان، این توافق نامه درمرحله اجرا با چالش ها و دشواری های زیادی مواجه شود.

ضمن اینکه حضور نظامی آمریکا در افغانستان حاصلی جز افزایش ناامنی، گسترش تروریسم، کشتار غیرنظامیان و نیزافزایش قابل توجه تولید مواد مخدر و فساد مالی به همراه نداشته است.

کلیدواژه