به نظر می رسد خارج از متن توافقنامه، مسایلی پشت پرده ای بین امریکا و طالبان وجود دارد
(last modified 1398-12-11T10:56:41+00:00 )
حوت 11, 1398 15:26 Asia/Kabul

به نظر می رسد خارج از متن توافقنامه مسایل پشت پرده ای بین امریکایی ها و طالبان وجود دارد که آن ها را به همان شکلی که طراحی کرده اند به پیش خواهند برد

کارشناس سیاسی افغان گفت: تفاهمنامه صلح امریکا و طالبان به امضا رسید و به نظر می رسد خارج از متن توافقنامه مسایلی هم پشت پرده بین امریکایی ها و طالبان وجود دارد که آن ها را به همان شکلی که طراحی کرده اند به پیش خواهند برد.

سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به دور ماندن دولت افغانستان از مذاکرات و توافقنامه صلح بین امریکا و طالبان اظهار داشت: در صورتی که برآیند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان کاملاً واضح می بود دولت افغانستان هم می توانست در امضای توافقنامه نقش و حضور داشته باشد اما چنینی نشد.

وی افزود: از آنجایی که این انتخابات جنجالی و اتهام تقلب به طرفین وارد شد، اختلافات عمیقی که در زمان حکومت وحدت ملی وجود داشت، عمیق تر شد به دلیل همین مسایل بود که در بحث توافقنامه صلح به حکومت افغانستان توجه چندانی نشد.

به گفته این کارشناس سیاسی زلمی خلیلزاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان از سران حکومت وحدت ملی افغانستان خواست که از جنجال های انتخاباتی پرهیز کنند تا توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان امضا شود و در صورتی که کشمکش ها بین دو تیم انتخاباتی ادامه پیدا می کرد ممکن بود روند صلح صدمه شدیدی ببیند. از طرف دیگر پس از امضای توافقنامه قرار است طالبان با افغان ها وارد گفت و گو شوند و یا به عبارتی گفت و گوهای بین افغانی آغاز شود.

مظفری با اشاره به توافق روی کاهش خشونت یک هفته ای پیش از امضای توافقنامه صلح میان امریکا و طالبان عنوان کرد: به نظر می رسد این کاهش خشونت بر اساس یک محاسبه دقیق طالبان صورت گرفت، هیات مذاکره کننده طالبان احساس می کردند که از سلطه کامل روی نیروهای طالبان برخوردار نیستند و اگر به آتش بس متعهد می شدند، نقض می شد چنانکه حملاتی هم طی آن هفته انجام شد.

وی اضافه کرد: به هر صورت حملاتی که در جریان هفته کاهش خشونت انجام شد، مشکل خاصی در مسیر این اقدام ایجاد نکرد و توافقنامه هم امضا شد.

 

کلیدواژه