حوت 19, 1398 14:09 Asia/Kabul

ابتلای به ویروس کرونا (کویید 19) در تمام گروه های سنی مشاهده شده اما شیوع آن در کودکان کمتر است

پزشک فوق تخصص کودکان و نوزادان گفت: ابتلای به ویروس کرونا (کویید 19) در تمام گروه های سنی مشاهده شده اما شیوع آن در کودکان کمتر است.

احمد شاه فرهت در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: هشتاد درصد افرادی که ویروس کرونا مبتلا می شوند علایم خفیفی دارند، شصت درصد علایم بسیار خفیفی دارند که ممکن است به پزشک هم مراجعه نکنند و چیزی شبیه خستگی احساس کنند و بیست درصد دیگر هم دچار تب خفیفی می شوند که بسیاری از آن ها هم ممکن است به پزشک مراجعه نکنند و بهبود پیدا کنند. در صورتی که افراد علایمی شبیه سرماخودرگی دارند باید بررسی کنند که آیا با افرادی که از مناطق آلوده آمده اند تماس داشته اند یا خیر.

این پزشک افغانستانی عنوان کرد: بیست درصد دیگر از مبتلایان علایم شدیدتری پیدا می کنند که مشابه یک سرماخوردگی شدید است که دارای علایمی مانند تب شدید، سردرد، سرگیجه و امثال آن می باشند و اگر ادامه پیدا کند دچار سینه پهلو یا ذات الریه می شوند که علت مرگ کسانی که جان خود را از دست می دهند همین مورد است و علت مرگ موارد اندکی هم ممکن است نارسایی قلبی باشد. مرگ و میر ناشی از ابتلای به این ویروس هم از یک تا سه درصد است.

استاد دانشکده علوم پزشکی مشهد افزود: مردم در صورت مشاهده افرادی با علایم سرماخوردگی شدید بهتر است که در داخل یک اتاق برده شوند و یک فرد جوان از بیمار مراقبت کند و اگر با پزشک هم مشورت شود بهتر خواهد بود، شخص بیمار و کسی که از وی مراقبت می کند باید از ماسک استفاده کنند، افرادی که بیمار نیستند و با بیماران سر و کار ندارند نیاز چندانی به ماسک ندارند اما خوب است که از دستکش های بهداشتی استفاده کنند و مرتب دست های خود را با آب و صابون بشویند.

داکتر فرهت گفت: ابتلای به این بیماری در تمام سنین مشاهده شده و کوچکترین فرد مبتلا که ویروس در او تثبیت شده نوزادی بوده که 36 ساعت از تولدش گذشته بوده اما بصورت کلی شیوع این بیماری در کودکان کمتر دیده شده و در صورتی هم که مبتلا شوند مرگ و میر در آن ها کمتر است.

به گفته این پزشک افغان مشاهده شده که تعدادی از مادران حامله به این ویروس مبتلا شده اند اما آن هایی که نوزادانشان به دنیا آمده ویروس را به نوزادان خود منتقل نکرده اند ولی از آنجایی که تعداد آن ها کم بوده نمی توان اظهار نظر قطعی کرد که آیا ویروس در بدو تولد از مادر به نوزاد منتقل می شود یا خیر. این ویروس از طریق شیر مادر هم به کودک منتقل نمی شود اما نوزاد مادر مبتلا باید برای دو هفته از او جدا شود تا مادر درمان شود.

استاد دانشکده علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: بر اساس برخی تحقیقات ویروس کرونا در دمای 30 درجه و بالاتر از آن از بین می رود اما در سرما مقاومت دارد، مدت زیادی باقی می ماند و حتی تا منفی 60 درجه هم زنده می ماند، پس در صورتی که ماده غذایی آلوده به ویروس را خریداری کنیم و در یخچال بگذاریم می تواند مدت زیادی زنده بماند که باید مراقبت های لازم انجام شود به عنوان مثال مواد قابل شستشو ابتدا شستشو داده شوند و بعد داخل یخچال گذاشته شوند.

داکتر فرهت در مورد برخی پیشنهادات از سوی عده ای در مورد مصرف برخی تنقلات گرم برای مقابله با این ویروس هم گفت: از نظر علمی ابتدا باید موضوعی به اثبات برسد تا بتوان آن را مطرح کرد و افرادی هم که از جانب طب سنتی چنین مواردی را مطرح می کنند در واقع به طب سنتی خیانت می کنند چون تحقیقی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی با اشاره به برخی تبلیغات در فضای مجازی در خصوص کشف داروی کرونا هم گفت: تاکنون هیچ داروی ثابت شده ای برای درمان این بیماری کشف نشده و داروی مشخصی برای آن تولید نشده است. کسانی که داروهایی را معرفی می کنند معمولاً افراد سودجو و فرصت طلبی هستند که از فضای آشفته کنونی به نفع خود سوء استفاده می کنند.

 

کلیدواژه