ناامنی های اخیر در افغانستان به خاطر کسب امتیازات بیشتر برای طالبان صورت می گیرد
(last modified 1398-12-20T10:52:28+00:00 )
حوت 20, 1398 15:22 Asia/Kabul

به نظر می رسد ناامنی های اخیر در افغانستان به گونه ای از سوی امریکایی ها سازماندهی شده تا بتوانند برای طالبان امتیازات بیشتری کسب کنند

کارشناس سیاسی افغان گفت: به نظر می رسد ناامنی های اخیر در افغانستان به گونه ای از سوی امریکایی ها سازماندهی شده تا بتوانند برای طالبان امتیازات بیشتری کسب کنند.

سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: دو حمله خونین در فاصله چند روز یکی در مراسم سالگرد شهادت عبدالعلی مزاری و دیگری در مراسم تحلیف ریاست جمهوری در ارگ انجام شد که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت در حالیکه دولت افغانستان اعلام می کرد داعش در این کشور نابود شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه مذاکرات امریکا و طالبان به پایان رسید و منجر به امضای یک توافقنامه شد و مسئله مذاکرات بین افغانی هم جریان دارد احتمالاً پشت پرده مسایل دیگری هم در جریان است که ناامنی هایی سازمان دهی می شود تا امریکا امتیازات بیشتری برای طالبان کسب کند. داعش در افغانستان آنگونه که ادعا می کند فعال نیست تا بتواند چنین حملاتی را در کابل سازماندهی کند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اظهارات محمد اشرف غنی در مراسم تحلیف خود مبنی بر اینکه واسکت (جلیقه) ضد گلوله به تن نکرده عنوان کرد که این اظهارات خطاب به طالبان بود به این معنی که ترسی از آنان ندارد و آماده گفت و گو و تفاهم با آنان است نه به دنبال جنگ.

مظفری در عین حال گفت: اگرچه در توافقنامه امریکا و طالبان آزادی زندانیان طالبان درج شده اما آقای غنی با آن مخالفت کرد و گفت که آزادی زندانیان طالبان باید بر اساس یک برنامه مدون باشد و در صورتی امکان پذیر است که طالبان صلح را بپذیرند.

این کارشناس افغان در مورد شرکت زلمی خلیلزاد در مراسم تحلیف محمد اشرف غنی به عنوان رئیس جمهور در حالیکه عبدالله عبدالله نیز همزمان مراسم تحلیف خود را به عنوان رئیس جمهور برگزار کرد، اظهار کرد که احتمالاً خلیلزاد با آقای غنی وارد معامله ای شده و امتیازی به وی داده است. اما اگر غنی دستور آزادی زندانیان طالبان را صادر کند منطقی نیست و تجربه خوبی در این زمینه وجود ندارد چنانکه قبلاً به نشانه حسن نیت 900 تن از زندانیان طالبان از جمله برخی فرماندهان آن ها مانند انس حقانی آزاد شدند و اتفاق خاصی نیفتاد. اکنون زمان نشان دادن حسن نیت از سوی طالبان است.

وی اضافه کرد: اگر قبل از برقراری آتش بس و توافق صلح بین افغانی پنج هزار زندانی طالبان آزاد شوند عمل جنایتکارانه ای خواهد بود البته این چیزی است که امریکایی ها آن را دنبال می کنند و برای آن تلاش هم خواهند کرد ضمن اینکه به دنبال تشکیل حکومتی هستند که هم تیم آقای غنی، هم تیم آقای عبدالله و هم طالبان در آن نقش داشته باشند.

 

کلیدواژه