در شرایط حساس کنونی سیاستمداران افغان باید موضع واحد و مستحکمی اتخاذ می کردند
(last modified 1398-12-20T12:24:47+00:00 )
حوت 20, 1398 16:54 Asia/Kabul

در شرایط حساس کنونی افغانستان لازم بود که سیاستمداران افغان موضع واحد و مستحکمی در رابطه با قضایای سیاسی این کشور اتخاذ می کردند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: در شرایط بسیار حساس و شکننده کنونی افغانستان لازم بود که سیاستمداران افغان موضع واحد و مستحکمی در رابطه با قضایای سیاسی این کشور اتخاذ می کردند.  

محمد هاشم فصیحی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در شرایطی که بحث صلح بصورت جدی مطرح است و باید از دستاوردهای سال های اخیر استفاده خوبی می شد اتفاقی رخ داد که در تاریخ معاصر مانند آن مشاهده نشده به گونه ای که در یک کشور و در فاصله ای نزدیک بصورت همزمان دو مراسم تحلیف ریاست جمهوری برگزار شد.

وی افزود: این حرکت پیامدهای ناگواری را برای مردم افغانستان درپی دارد و این کشور دچار مشکلات زیادی خواهد شد، اکنون فرصت امتیازگیری های بیشتر برای کسانی که طی دو دهه در افغانستان ناامنی ایجاد کردند بیش از پیش مهیا شده است. ضمن اینکه هرچند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در توافقنامه طالبان و امریکا قید شده اما به نظر نمی رسد که امریکایی ها خروج کامل از افغانستان را دنبال کنند، خروج سربازان امریکایی از افغانستان شعاری است که از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا بیشتر برای مصرف داخلی آن کشور مطرح شده است.

به گفته این کارشناس سیاسی دولت ترامپ در آستانه انتخابات ریاست جمهوری امریکا از یکسو می خواهد آراء مردم امریکا را به سوی خود جلب کند و از سوی دیگر بازی دیگری را در افغانستان پیش ببرد.

فصیحی در رابطه با مواضع دولتمردان افغان در رابطه با آزادی زندانیان طالبان که در توافقنامه امریکا و طالبان به آن اشاره شده عنوان کرد که موضع عبدالله عبدالله در این زمینه منفعلانه بوده که به نظر می رسد بر اثر فشار اطرافیانش چنین موضعی اتخاذ کرده اما محمد اشرف غنی موضع محکمتری گرفته و گفته که آزادی زندانیان طالبان در اختیار دولت و مردم افغانستان است و تا زمانی که توافقی با طالبان نشود و دورنمایی از صلح مشاهده نشود حاضر نیست آنان را آزاد کند هرچند اکنون مواضعش تا حدی تعدیل شده است.

این کارشناس افغان اظهار کرد: در صورتی که آزادی زندانیان طالبان منجر به صلح شود می تواند انجام شود ضمن اینکه وجود آن ها در زندان باری بر دوش حکومت افغانستان است اما گمان نمی رود این اقدام زمینه صلح را فراهم کند بلکه طالبان از آن سوء استفاده خواهند کرد و از طریق نظامی حکومت را تحت فشار بیشتری قرار خواهد داد.

فصیحی گفت: وضعیت پیش آمده در افغانستان شرایط را برای برنامه صلح نیز دشوار می کند، چنانکه قرار بود هیات مذاکره کننده افغانستان با طالبان تعیین و از امروز گفت و گوها آغاز شود که چنین نشده اما تعدیل مواضعی هم که از جانب اشرف غنی و عبدالله عبدالله در رابطه با آزادی زندانیان طالبان احساس می شود احتمالاً به خاطر فشارهای امریکا بوده است.

وی در مورد مراسم تحلیف محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله که همزمان برگزار شد و نحوه حمایت بین المللی از آن هم اظهار کرد: با مراسم تحلیفی هم که عبدالله عبدالله برگزار کرد و از کشورهای کمک کننده و دیگر کشورها هم نماینده ای در آن حضور نیافت این نتیجه حاصل می شود که وی حمایت بین المللی را با خود ندارد.

 

کلیدواژه