سیاستمداران افغان باهم کنار بیایند و جلو بازگشت افغانستان به چند دهه قبل را بگیرند
(last modified 1398-12-25T08:55:19+00:00 )
حوت 25, 1398 13:25 Asia/Kabul

سیاستمداران افغان به هر شکلی که شده باید باهم کنار بیایند و جلو بازگشت افغانستان به چند دهه قبل و رفتن به سوی جنگ های داخلی بگیرند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: سیاستمداران افغان به هر شکلی که شده باید باهم کنار بیایند و جلو بازگشت افغانستان به چند دهه قبل و رفتن به سوی جنگ های داخلی بگیرند.

محمد صدیق هاتف در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در حوزه غرب افغانستان گفت: این سیاستمداران افغانستان هستند که با گذشتن از خواسته های شخصی و گروهی خود و پذیرش سهم کمتر در قدرت باید مردم و کشو ر خود را از بحران نجات دهند.

وی افزود: پس از توافق امریکا و طالبان و برگزاری دو مراسم تحلیف جداگانه از سوی اشرف غنی و عبدالله عبدالله در افغانستان مردم به ویژه در ولایت بادغیس در حوزه غرب افغانستان در مورد اوضاع امنیتی نگران شدند، در سراسیمگی و پریشانی بسر می برند و مشکلاتی در بخش سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به وجود آمد.

این تحلیلگر سیاسی اظهار داشت: دیده می شود که مخالفین مسلح حکومت افغانستان فعالیت های خود را در اطراف ولایت بادغیس افزایش داده اند و تبلیغات گسترده ای را هم به نفع خود به راه انداخته اند به این ترتیب بستری برای آن ها فراهم شده و اینگونه به اذهان مردم القاء می کنند که سیاستمدارانی که دم از منافع شما می زنند به فکر شما نیستند و می خواهند کشور را به سمت بحران سوق دهند، این مسایل در روحیه مردم اثر منفی گذاشته است.

به گفته هاتف در وضعیتی که تنش ها در اوج خود قرار دارد و کشورهای دیگر هم کمک چندانی به افغانستان نمی کنند، سیاستمداران پشت پرده علیه یکدیگر کار می کنند و قرار است پنج هزار زندانی طالبان رها شوند زمینه برای افزایش فعالیت های مخالفین مسلح بیشتر شده است.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: اکنون بخش های اداری در حالت سردرگمی قرار دارند زیرا تعدادی از آن ها طرفدار اشرف غنی و تعدادی طرفدار عبدا.. عبدا.. هستند که در حالت تقابل باهم قرار دارند و مخالفین و دشمنان می توانند از این وضعیت سوء استفاده کرده و برای افزایش فعالیت های خود و صدمه زدن به روحیه نیروهای مسلح افغان فعالیت کنند.

وی یادآور شد: گذشته تاریخی مردم افغانستان حاکی از غیرت، شجاعت و وحدت این مردم و تدبیر در شرایط سخت است و در صورتی که سیاستمداران افغان این موضوع را در نظر داشته باشند و خودشان مشکلات بین خود را حل کنند روزنه امیدی ایجاد می شود اما اگر در این راستا قدم برندارند شرایط مساعد نخواهد شد و خارجی ها هم هیچ کاری برای این کشور نخواهند کرد.

هاتف گفت: مردم نگران هستند که اگر مسایل و مشکلات به وجود آمده حل نشود کشور به سال های جنگ داخلی برگردد و اگر احیاناً چنین شود اوضاع حتی بدتر از آن زمان خواهد شد بنابراین بزرگان و نمایندگان مردم به ویژه پارلمان باید دست به کار شوند و جلو مداخلات بیرونی را بگیرند.

وی اضافه کرد: سیاستمداران افغان هم باید باهم کنار بیایند و دستیابی به قدرت کمتر را بپذیرند تا کشورشان از ویرانی نجات پیدا کند و نگذارند افغانستان به سرنوشت چند دهه قبل دچار شود.

 

کلیدواژه