حوت 29, 1398 10:46 Asia/Kabul
  • موضع خلیل زاد درخصوص ادعای طالبان درباره سرکوب داعش در افغانستان

نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان به ادعای طالبان درخصوص سرکوب گروه تروریستی داعش در این کشور واکنش مثبت نشان داد.

"زلمی خلیل زاد" مدعی شد که حملات طالبان ضد داعش در افغانستان از مفاد توافق امریکا با این گروه در قطر بوده است.

پیش از این نیز برخی فرماندهان آمریکایی ادعا کرده بودند که اعضا طالبان در ولایت "کنر" برای سرکوب داعش به آنها کمک کرده اند.

واکنش مثبت خلیل زاد به ادعای طالبان درباره سرکوب داعش در برخی مناطق افغانستان در حالی است که در روزهای اخیر برخی منابع نزدیک به این گروه مدعی مقابله نیروهای طالبان با داعش شده بودند.

منازعه بین طالبان و داعش یکی از موارد مربوط به تحولات افغانستان بوده است و ماهیت درگیری و نزاع بین این دوگروه برتری طلبی در این کشور  است.

جنگ  بین داعش و طالبان در افغانستان پس از آن شروع شد که طالبان گروه تروریستی داعش را رقیب خود برای دست یابی به قدرت در این کشور تلقی کردند و تلاش نمودند با شیوه های مختلف موقعیت داعش در افغانستان را به گونه ای تضعیف کنند که به تهدیدی راهبردی برای آنان تبدیل نشود.

از نظر گروه طالبان، حضور داعش در افغانستان و برنامه این گروه برای توسعه نفوذ بیشتر در این کشور می تواند موقعیت و جایگاه طالبان در افغانستان به عنوان جبهه اصلی پیدایش و فعالیت این گروه را به مخاطره اندازد.

در شرایطی نماینده ویژه آمریکا به ادعای طالبان درباره سرکوب داعش در افغانستان واکنش مثبت نشان داده است که طالبان از زمان بعد از امضای توافق صلح با کاخ سفید در دوحه قطر بر خلاف تعهد خود در این کشور عمل کرده است.

با امضای این توافق که هدف اعلامی  آن خاتمه جنگ ودرگیری در افغانستان بوده است ،انتظار میرفت که خشونت در این کشور متوقف شود که این گونه نشد و طالبان برغم تعهد برای کنار گذاشتن صلح و پایبندی به  توافق صلح،جنگ را در افغانستان ادامه داده است.

گزارش های منتشر شده توسط رسانه ها و اظهارات مقامات امنیتی دولت افغانستان نشان می دهد که طالبان در شماری از مناطق این کشور همچنان به عملیات خشونت بار خود ادامه می دهد که این مسأله نقض آشکار تعهد این گروه برای خاتمه درگیری ها در افغانستان محسوب می شود.

در شرایطی که طالبان با ادامه خشونت در افغانستان،توافق دوحه را بی اثر کرده است واکنش مثبت خلیل زاد به ادعای این گروه برای مقابله با داعش از نظر افکار عمومی مضحک و فریبنده توصیف شده است.

به خصوص  آنکه خلیل زاد مدعی شده است که مقابله با داعش از جمله مفاد توافقنامه دولت آمریکا با طالبان بوده است..

این پرسش مطرح است که اگر طالبان در ادعای سرکوب داعش به بخشی از مفاد توافق صلح با آمریکا عمل کرده است چرا به دیگر مفاد آن از جمله توقف خشونت و درگیری در افغانستان پایبند نیست و همچنان اقدامات مرگبار ضد مردم و نیروهای دولتی این کشور را در دستور کار دارد؟

این گمانه مطرح است که برنامه ادعایی طالبان درباره مقابله با داعش  درچارچوب تصوری است که طالبان از توافق با آمریکا دارند که درآن توافق،طالبان با عنوان امارت اسلامی شناسایی شده است که این مسئله با واکنش تند مردم و دولت افغانستان مواجه شده است. 

طالبان بر این تصور است که سد آمریکا و دولت افغانستان را برای برپایی امارت اسلامی در این کشور با امضای توافق صلح کنار می زند و پس از آن، باید گروه های رقیب را نیز بشدت سرکوب کند.

کلیدواژه