لزوم شفاف سازی خروج ویروس کرونا از آزمایشگاه های بیولوژیک آمریکا
(last modified 1399-01-03T08:55:27+00:00 )
حمل 03, 1399 13:25 Asia/Kabul
  • لزوم شفاف سازی خروج ویروس کرونا از آزمایشگاه های بیولوژیک آمریکا

روزنامه چینی مردم ارگان حزب حاکم چین، خواستار شفاف شدن مسئله خروج ویروس کرونا ازمایشگاه های بیولوژیک ارتش آمریکا شد .

روزنامه مردم ارگان حزب حاکم چین  نوشت: ابهام زیادی در مورد فعالیت آزمایشگاه میکروبی ارتش آمریکا در ارتباط با شیوع ویروس کرونا وجود دارد و همین باعث شده تا مردم خواهان  شفاف سازی فعالیت این آزمایشگاه شوند.

بر اساس این گزارش، نگرانی های زیادی در مورد تحقیقات آزمایشگاه ارتش آمریکا روی ویروس کرونا وجود دارد.

 پس از شیوع ویروس کرونا در چین و گسترش آن به بسیاری از کشورهای جهان، این گمانه که این ویروس محصولی آزمایشگاهی است و ممکن است از آزمایشگاه های بیولوژیک آمریکا خارج شده باشد،بشدت تقویت شد.

به خصوص آنکه چند ماه  قبل از شیوع ویروس کرونا در شهر ووهان چین، یک مرکز تحقیقاتی وآزمایشگاهی ارتش آمریکا موسوم به "فورت دیتریک " در ایالت مریلند این کشور تعطیل شد که روزنامه نیویورک تایمز در پنجم اگوست 2019 در گزارشی علت انرا نگرانی های بهداشتی و نشت مواد خطرناک اعلام کرد.

مرکز آزمایشگاهی "فورت دیتریک" در مریلند آنگونه که رسانه های آمریکایی می گویند ،مرجعی برای تحقیقات بر روی ویروس های کشنده بوده است که زیر نظر ارتش این کشور اداره می شود. 

 فعالیت گسترده آزمایشگاه های ارتش آمریکا برروی برخی ویروس های کشنده  در سال های اخیرموجب شده تا مسئله توجه بیشتر آمریکا  به استفاده از سلاح های بیولوژیک در مقابل رقبای بین المللی خود قوت بگیرد.

همزمانی شیوع ویروس کرونا در چین با اوج گیری جنگ تجاری آمریکا علیه آن کشور این احتمال را تقویت کرده است که ممکن است این ویروس توسط ارتش آمریکا با هدف تضعیف توان راهبردی چین به شهر "ووهان"که مرکز لجستیک" این کشور محسوب می شود منتقل شده باشد. 

 اواخر ماه ژانویه  و یک ماه پس از انتشار نخستین خبرها از شیوع ویروس کرونا در ووهان چین، ژنرال «جیمز استافریدیدز» فرمانده سابق نیروهای آمریکایی مستقر در اروپا در یادداشتی در نشریه فارین پالیسی بدون اشاره مستقیم به ویروس کرونا تأیید کرد که در دنیای امروز سلاح‌های بیولوژیکی وجود دارند که می‌تواند تا یک‌پنجم جمعیت جهان را به کام مرگ بکشانند.

آمریکا که در سند امنیت ملی خود در قرن 21؛چین را خطری راهبردی تعریف کرده است مهار توان فزاینده اقتصادی این کشور را راهکاری برای مقابله با قدرت روبه رشد پکن می داند.

سلاح بیولوژیک  یکی از ابزارهای آمریکا برای به حاشیه بردن توان اقتصادی چین است که در چنین جنگی ،کشور مهاجم بدون اعزام نیرو وحتی  شلیک گلوله،می تواند از طریق شیوع دادن یک ویروس و ایجاد بحران بهداشتی  قربانیان زیادی از کشور هدف بگیرد واقتصاد آنرا برای مدتی فلج کند. 

«ایگور نیکولین» دانشمند و زیست‌شناس روسی که سابقه فعالیت در کمیته سلاح بیولوژیک روسیه را در کارنامه دارد، از جمله کارشناسانی است معتقدند شیوع ویروس کرونا در جهان یک مسئله تصادفی نبوده و احتمالاً آمریکا عامل انتشار این ویروس بوده است.

نیکولین می گوید،: در اطراف مرز‌های چین, 25 آزمایشگاه بیولوژیک آمریکایی فعال هستند، در قزاقستان، قرقیزستان، لائوس، ویتنام، تایوان، کره جنوبی، فیلیپین، تایلند و مالزی و حتی افغانستان و پاکستان، در همه کشور‌های اطراف چین، آزمایشگاه‌های بیولوژیک آمریکایی وجود دارد.»

با توجه به شیوع ویروس کرونا در آمریکا و ابتلا و مرگ صدها نفر در این کشور، گمانه تولید این ویروس در آزمایشگاه های  ارتش این کشور مورد تردید قرار گرفته است.

این در حالی است که در سال ۲۰۰۸، دفتر پاسخگویی دولت آمریکا اذعان کرد که به‌علت آزمایش‌های پروژه ۱۱۲ که در سال ۱۹۶۲ اجرا شده بود و سایر آزمایش‌ها، ده‌ها هزار غیرنظامی ممکن است در معرض عوامل بیولوژیکی قرار گرفته باشند؛ ارتش این کشور منکر آلوده شدن افراد شده است، اما آزمایش‌های گرفته‌شده از افراد نشان داد که برخی از افراد سال‌ها از بیماری‌های عفونی رنج می‌برند. 

در چنین شرایطی است که علاوه بر دولت چین،افکار عمومی بین المللی نیز خواستار شفاف شدن نقش ازمایشگاه های ارتش آمریکا در انتشار ویروس کرونا در جهان هستند.

کلیدواژه