امریکایی ها تلاش کردند قضایای انتخابات و صلح افغانستان را مهندسی کنند
(last modified 1399-01-04T12:14:43+00:00 )
حمل 04, 1399 16:44 Asia/Kabul

امریکایی ها تلاش کرده اند قضایای مهم مربوط به افغانستان مانند انتخابات و صلح را مهندسی کرده و اهداف خود را از این رهگذر دنبال کنند

کارشناس سیاسی افغان گفت: امریکایی ها تلاش کرده اند قضایای مهم مربوط به افغانستان مانند انتخابات و صلح را مهندسی کرده و اهداف خود را از این رهگذر دنبال کنند.

سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: مسایل افغانستان معمولاً جنجالی می شود، قضایای صلح و انتخابات افغانستان هم چنین است چنانکه دو مراسم تحلیف برگزار شد که نقطه ضعف بزرگی برای مردم و دولت و برگ برنده ای برای طالبان و مخالفین مسلح بود.

وی افزود: به نظر می رسد امریکایی ها انتخابات را به گونه ای مهندسی کردند تا کار به اینجا بکشد و در نهایت با محمد اشرف غنی بر سر رهایی زندانیان طالبان وارد معامله شدند.

این کارشناس سیاسی یادآور شد: آقای اشرف غنی قبلاً گفته بود که تنها به شرط آتش بس آزادی زندانیان طالبان را می پذیرد اما پس از آنکه امریکایی ها در مراسم تحلیفش شرکت کردند فرمان آزادی زندانیان طالبان را که در توافقنامه امریکا و طالبان درج شده بود صادر کرد.

مظفری در مورد لیست مذاکره کنندگان افغان با طالبان هم گفت: هنوز کشمکش ها در این رابطه جریان دارد، طالبان هنوز بر مواضع گذشته خود در رابطه با اینکه با دولت افغانستان گفت و گو نمی کنند، استوار هستند و می گویند در مورد زندانیان طالبان با امریکا معامله کرده اند نه با دولت افغانستان و آزادی تدریجی زندانیان خود را هم نمی پذیرند و تاکید دارند که باید همه باهم آزاد شوند.

این کارشناس افغان عنوان کرد: به هر صورت مسئله صلح افغانستان با چالش مواجه شده و شیوع ویروس کرونا هم روی قضایا تاثیر گذاشته است.

مظفری با اشاره به اعلام آمادگی برخی کشورهای اروپایی برای میزبانی گفت و گوهای صلح افغانستان و شیوع ویروس کرونا گفت: طبعاً این موضوع تاثیر خود را دارد حتی در داخل افغانستان وضعیت تغییر کرده قیمت کالاهای اساسی و مواد غذایی افزایش پیدا کرده و بسیاری اجتماعات و مکان ها به تعطیلی کشیده شده است.

وی اضافه کرد: دولت افغانستان هم چندان توانایی مقابله را ندارد و در صورتی که این وضعیت طول بکشد حتماً روی میزبانی کشورهای اروپایی هم اثر خود را خواهد گذاشت و این مذاکرات را به تعویق خواهد انداخت.

 

کلیدواژه