حمل 07, 1399 10:26 Asia/Kabul
  • کرونا؛ ملت ایران گرفتار تروریسم‌ بهداشتی و درمانی آمریکا

رفتار آمریکا در برابر ملت ایران از تروریسم‌اقتصادی گرفته تا تروریسم بهداشتی و درمانی در این روزهای درگیر ویروس کُشنده کرونا، مصداق‌های بارز جنایت ضد بشریت است.

همه اقدامات تنبیهی آمریکا ضد ملت ایران در 22 ماه گذشته درپی خروج واشنگتن از برجام، نقض تعهدهای بین‌المللی و نادیده گرفتن اصول اولیه حقوق‌بشر است که حتی از ورود موادغذایی، مواد دارویی و تجهیزات پزشکی به ایران جلوگیری کرده است.

در همین زمینه؛ ستاد حقوق بشر ایران روز چهارشنبه در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی "حق بر دانستن حقیقت و کرامت قربانیان نقض فاحش حقوق‌بشر" اعلام کرد: تحریم‌های غیرقانونی آمریکا بر بهره‌مندی از همه اصول حقوق‌بشر تاثیر منفی گذاشته و حتی در شرایطی که ویروس کرونا همه‌گیر شده است، این تحریم‌ها به ویژه در بخش دارو ضد مردم ایران ادامه دارد.

این روزها که شیوع ویروس کووید- 19 به‌عنوان سخت‌ترین چالش جهانی همه کشورها را هدف قرار داده است، ملت ایران به‌سبب تاثیر تحریم‌های غیرقانونی آمریکا بر زندگی و سلامت آنان، بزرگترین قربانی نقض حقوق‌‎بشر آمریکایی است.

اقدام آمریکا و همراهی برخی کشورهای اروپایی در تحریم تجهیزات پزشکی و دارویی سبب کاهش کیفیت و سرعت در روند ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی به بیماران کرونایی در ایران شده است که با حق سلامت در ماده 25اعلامیه جهانی حقوق بشر مغایرت دارد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران هر 10 دقیقه یک شهروند ایرانی به‌سبب بیماری کرونا جان خود را از دست می‌دهد که تحریم‌های آمریکا هم در این فرایند نقش دارد.

در همین چارچوب؛ "محمدجواد ظریف"، وزیر خارجه ایران اخیرا در توئیتر نوشت:  دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا کینه‌توزانه و با هدف خشکاندن منابع مورد نیاز ایران برای جنگیدن با "کروناویروس" در حال تشدید تحریم‌های غیرقانونی است، درحالی که شهروندان ایران با بیماری کرونا جان خود را از دست می‌دهند.

تحریم‌ دارو و سایر امکانات پزشکی، تهدیدی مستقیم ضد حیات انسان‌هاست و ناقض بنیادی‌ترین حق بشری است که سنگ بنای سایر حقوق بشری محسوب می‌شود.

در چنین شرایطی که حق اولیه زندگی ملت ایران و دیگر ملت‌ها با خطر کروناویروس تهدید می‌شود، همبستگی و همکاری مشترک، اولویت مبارزه با ویروس کُشنده کووید- 19است. در این میان، همکاری جامعه‌جهانی با جمهوری اسلامی ایران و عمل نکردن به تحریم‌های آمریکا، مسئولیت فوری کشورهاست.

هر اندازه مبارزه با کروناویروس در ایران مورد حمایت بیشتر کشورها و سازمان‌های جهانی قرار گیرد، به همان اندازه سلامت و حق زندگی دیگر ملت‌های درگیر کرونا تضمین می‌شود.   

ایران شبانه‌روز تلاش فراوان دارد تا منابع خود را برای شکست ویروس کرونا بسیج کند، اما به گفته "مجید تخت‌روانچی"، نماینده ایران در سازمان ملل متحد، توانایی ایران برای مدیریت این بیماری به‌سبب تحریم‌های تحمیلی آمریکا بر مردم ایران، محدود است.

درحالی که فعلا هیچ چشم‌انداز روشنی برای مهار بیماری کرونا در جهان وجود ندارد، دسترسی فوری و آسان به نیازهای پزشکی حق همه ملت‌ها از جمله ملت ایران است. اکنون نقش‌آفرینی مستقل کشورها به ویژه کشورهای اروپایی برای عمل نکردن به تحریم‌های آمریکا ضد ایران، ارتباط معناداری با موفقیت مبارزه جهانی با ویروس کرونا دارد.

کلیدواژه