پاکستان به همکاری های منطقه ای و دستیابی به منافع مشترک بیشتر فکر کند
(last modified Sun, 09 Oct 2016 11:00:10 GMT )
میزان 18, 1395 15:30 Asia/Kabul

پاکستان باید به فکر همکاری های منطقه ای و دستیابی به منافع مشترک با کشورهای همسایه و منطقه باشد

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: پاکستان به جای برقراری روابط با هر کشور و گروهی برای رسیدن به اهداف و منافع خود باید به فکر همکاری های منطقه ای و دستیابی به منافع مشترک با کشورهای همسایه و منطقه باشد.

داکتر سید وحید ظهوری حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به دیدار اخیر دیدار محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان با سرتاج عزیز مشاور امور بین الملل صدر اعظم پاکستان در حاشیه اجلاس بروکسل اظهار داشت: با توجه به همسایگی افغانستان و پاکستان این دیدار اهمیت خاص خود را دارد.

وی افزود: اجلاس بروکسل به منظور اعلام کمک جامعه جهانی به افغانستان پیشتر برگزار شد اما دیدار مقامات افغان و پاکستانی با توجه به تنش هایی هم که بین دو کشور وجود داشته و تعهداتی که پاکستان به آن عمل نکرده می تواند به عنوان تلاشی برای بهبود روابط هم تلقی شود.

عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر عنوان کرد: همانگونه که سایر کشورها بر تعهدات خود نسبت به افغانستان تاکید کرده اند پاکستان هم باید به وظایف و تعهدات خود در قبال این کشور عمل کند. پاکستان تاکنون نسبت به افغانستان بسیار بی توجه بوده و حتی با دشمنان این کشور رابطه برقرار کرده و شرایطی را بوجود آورده که بین نیروهای مرزی دو کشور هم درگیری ایجاد شود.

این کارشناس افغان گفت: سیاستمداران پاکستان روی فعالیت های نظامیان این کشور چندان کنترل ندارند، از اینرو سرتاج عزیز هم نمی تواند چندان روی فعالیت های مخالفان مسلح دولت افغانستان و کنترل آن ها تاثیرگذار باشد زیرا نظامیان پاکستانی مستقل عمل می کنند.

ظهوری حسینی تصریح کرد: دولت پاکستان گاهی نسبت به افغانستان نگاه مثبت داشته و تعهداتی هم کرده اما به خاطر تفکیک فعالیت های سیاستمداران و نظامیان عملی نشده است.

این کارشناس سیاسی بیان داشت که اگر توجه کشورهای همسایه و منطقه بیشتر به مسایل و همکاری های منطقه ای معطوف باشد و از دخالت های کشورهای دور هم جلوگیری صورت بگیرد به نفع همه خواهد بود و نتایج بهتری هم حاصل خواهد شد.

وی اضافه کرد: اما پاکستان اهداف خاصی را در جهت منافع خود دنبال می کند و به هر قیمتی سعی می کند که این منافع را تامین کند از همین رو با کشورهای مختلف از جمله امریکا و عربستان و گروه های افراطی و تروریستی روابط خاصی برقرار کرده در حالی که اگر به همکاری های منطقه ای توجه داشته باشد می تواند نتایج بهتری بگیرد.

 

کلیدواژه